07-04-2020

LCH distribueert miljoenen beschermingsmiddelen aan zorg

Het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH) heeft de afgelopen weken meer dan 15 miljoen persoonlijke beschermingsmiddelen uitgeleverd aan de zorg. De tekorten zijn nog niet opgelost, maar de distributie begint op gang te komen, aldus het LCH.

Het consortium heeft als doel om verschillende medische hulpmiddelen waaraan een tekort dreigt als gevolg van de corona-uitbraak in te kopen (zonder winstoogmerk) en te distribueren. Het team bestaat uit professionals uit ziekenhuizen, academische centra, leveranciers en producenten. Om er zeker van te zijn dat alle geleverde middelen voldoen aan de kwaliteitseisen, voert het LCH een aantal checks uit.

Persoonlijke beschermingsmiddelen
De afgelopen weken leverde het LCH 3,8 miljoen chirurgische mondmaskers, 2 miljoen FFP2-maskers, meer dan 7,9 miljoen handschoenen en bijna 840.000 jassen en schorten aan ziekenhuizen en andere zorginstellingen. De eerste grote leveringen van persoonlijke beschermingsmiddelen, in het bijzonder mondmaskers, zijn vorige week uit het buitenland aangekomen in Nederland.

Virtueel bezoek
Martin van Rijn, minister voor Medische Zorg, bracht vorige week een virtueel bezoek aan het LCH. Van Rijn: ‘Ik heb heel veel respect voor de wijze waarop het LCH wereldwijd beschermingsmiddelen inkoopt voor onze zorgverleners. Zo kan de zorg zijn werk blijven doen!’

Inzameling
Voordat het LCH werd opgericht, liepen er verschillende initiatieven voor het inzamelen van materialen. Meerdere leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen zamelden ruim 75.000 beschermingsmiddelen in.

Zorginstellingen die vragen hebben over leveringen hulpmiddelen kunnen hierover contact opnemen via [email protected]