26-11-2020

LSH-programma: medicijnsector groeibriljant NL economie

Clemence Ros-van Dorp

Het Nederlandse ecosysteem van Life Science & Health-bedrijven beschikt over alle randvoorwaarden om uit te groeien tot \u00e9\u00e9n van wereldniveau. Om die ambitie waar te maken heeft LSH-ambassadeur Clèmence Ross-van Dorp, vandaag de hoofdlijnen van het LSH-actieprogramma gepresenteerd.

Dat was tijdens de Dutch Life Sciences Conference. De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) kijkt reikhalzend uit naar de officiële publicatie, die in december wordt aangeboden aan het kabinet. \u2018Het is een bijzondere tijd voor onze sector\u2019, zegt Gerard Schouw, directeur VIG. En juist nu is het belangrijk om met elkaar vooruit te kijken. We zijn blij dat samenwerking als een van de succesfactoren wordt gezien; dat is ook een belangrijk uitgangspunt van onze Toekomstagenda 2021.

Verbeteren gezondheid

Het duurzaam verbeteren van de gezondheid is het doel van de sector, aldus het Actieprogramma. Het is een drijfveer die iedereen aanspreekt en zorgt voor verbinding tussen bedrijven, burgers, overheden en kennisinstellingen, zoals in een ecosysteem. Dit is de perfecte kans voor Nederland om in te spelen op de economische en maatschappelijke kansen die de LSH-sector te bieden heeft, zegt Schouw.

De Nederlandse LSH-propositie

Ross-van Dorp ziet ondanks de hoge concentratie van kennis en activiteiten in ons land, veel versnippering in de praktijk. Daarom gaan we een nationale positionering ontwikkelen. We zullen daarbij goed kijken naar de manier waarop ons LSH-ecosysteem functioneert, met extra aandacht voor de typisch Nederlandse elementen daarin.