19-04-2022

Lunch & Learn Brussel

Lunch and Learn _ Fons
De invloed van de Europese Unie op de gezondheidszorg is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Tijdens een lunchbijeenkomst gaf Fons Cazius, adviseur Internationale Zaken bij de VIG, een inkijkje in de plannen van de Europese Commissie met de Farmaceutische Strategie.

Voorafgaand de coronapandemie had Eurocommissaris Stella Kyriakides de opdracht gekregen om voorstellen te ontwikkelen voor het verbeteren van de levering van betaalbare medicijnen, de aanpak van antibioticaresistentie, en een kankerbestrijdingsplan. In 2020 besloot de Commissie te werken aan plannen voor een Gezondheidsunie gericht op de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van medicijnen.

Naast de evaluatie van de algemene geneesmiddelenwetgeving en de weesgeneesmiddelenverordening heeft deze strategie geleid tot een versterking van de EMA, de oprichting van de European Health Emergency Preparedness and Response Authority (HERA), en voorstellen voor stimuleringsmaatregelen voor de ontwikkeling van nieuwe antibiotica.

Aan het einde van het jaar komt de Europese Commissie met een pakket van wetgeving voorstellen. Samen met haar collega's in Brussel presenteert de VIG plannen om de toegang te verbeteren en innovatie te stimuleren. De komende maanden praat Fons Cazius de leden bij over ontwikkelingen rondom de Farmaceutische Strategie. Heb je interesse en ben je lid? De volgende Lunch & Learn is op 14 juni. Meld je hier aan om er bij te zijn.