02-07-2019

Magistrale bereiding mag patenten niet ondermijnen

‘Het is goed dat minister Bruins een duidelijke piketpaal heeft geslagen voor apotheekbereidingen’, zegt Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. Hij reageert op een uitspraak van de minister tijdens een Kamerdebat vorige week.

'Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat verzekeraars en apothekers een nieuw verdienmodel maken, om patenten te ondermijnen.’
Dat zei minister Bruins (Medische Zorg) woensdag 26 juni in een debat over de Wet geneesmiddelenprijzen (WGP). De minister reageerde op een zorg vanuit de Tweede Kamer, die signaleerde dat verzekeraars en apothekers kijken naar zo’n verdienmodel.

Patiëntveiligheid
Schouw: ‘De Kamerbrief van 8 april creëert veel onduidelijkheid. Wat mag nu wel en niet? We krijgen hierover veel vragen en zien initiatieven ontstaan die haaks staan op bestaande wet- en regelgeving. Daarom is het verstandig dat de minister nu een eerste duidelijke begrenzing markeert.’

Niet vanwege prijs
Geregistreerde geneesmiddelen voldoen aan de allerhoogste kwaliteits- en veiligheidsstandaarden en geven de hoogste garanties voor patiëntveiligheid. Apotheekbereidingen zijn slechts toegestaan als er geen geregistreerd geneesmiddel voor een aandoening beschikbaar is óf als de patiënt niet uit de voeten kan met dat geregistreerde middel. Denk bijvoorbeeld aan het vloeibaar maken van een tablet, voor een patiënt met slikproblemen. Apotheekbereidingen puur omwille van de prijs zijn niet toegestaan.

Vereniging: verontrustende analyses over apotheekbereiding CDCA

Veel onduidelijkheid door brief over apotheekbereidingen