28-06-2021

Marco Frenken nieuwe voorzitter Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen

Marco Frenken Aarnoud Overkamp
Marco Frenken is de nieuwe voorzitter van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG). De Algemene Ledenvergadering stemde donderdag in met zijn benoeming.

Frenken neemt het stokje over van Aarnoud Overkamp, die de rol sinds 2019 vervulde bij de branchevereniging voor innovatieve vaccin- en geneesmiddelenbedrijven in Nederland. De kersverse voorzitter reikte donderdag het erelidmaatschap uit aan Overkamp.

Over Marco Frenken

Frenken is country manager voor Lilly in Nederland en maakte al deel uit van het bestuur van de VIG. Hij heeft zich daarbij ingezet voor een betere toegankelijkheid van geneesmiddelen. Frenken: 'Wij zijn innovatieve geneesmiddelenontwikkelaars die oplossingen bedenken om mensen te helpen langer, gezonder en gelukkiger te leven. De afgelopen anderhalf jaar hebben we onze sector op zijn best gezien en hebben we allemaal kunnen ervaren hoe belangrijk het is dat er goede en veilige geneesmiddelen en vaccins zijn. Ook hebben we gezien dat het essentieel is dat deze middelen snel hun weg vinden naar patiënten. Tegelijkertijd staat voor tal van patiënten de mogelijkheid om de nieuwste middelen voorgeschreven te krijgen zwaar onder druk. Samen met de lidbedrijven zal ik me inzetten om ervoor te zorgen dat Nederlandse patiënten breed toegang houden tot de nieuwste medicijnen.'

Afscheid

Tijdens de Algemene Ledenvergadering werd afscheid genomen van Aarnoud Overkamp. Hij was zeven jaar lid van het bestuur van de VIG, waarvan 2,5 jaar voorzitter. Onder zijn bestuur is onder andere de Code ingevoerd, een maatschappelijke code voor geneesmiddelenbedrijven in Nederland. Gerard Schouw, directeur VIG: 'Aarnoud Overkamp heeft met zijn inzet een blijvende stempel gezet op het zoeken naar samenwerking en het commitment van de sector om een open en gebalanceerde dialoog met de samenleving te zoeken. Wij zijn hem daarvoor zeer erkentelijk.'