20-03-2021

Medicijnverpakkingen: zo veel mogelijk gebruiksgemak

‘Patiënten hebben pas iets aan een medicijn als de verpakking eenvoudig te openen is, dat beseffen we heel goed. Daarom bekijken geneesmiddelenbedrijven continu hoe het gebruiksvriendelijker kan. Dat gebeurt steeds vaker in samenspraak met patiënten.'

Dat is in het kort de reactie van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) op vragen van het tv-programma Kassa, voor de uitzending van 20 maart. Na een eigen enquête onder ruim tweeduizend patiënten met onder meer reuma, Parkinson en MS concludeerde Kassa dat niet alle verpakkingen eenvoudig te openen zijn voor mensen met bijvoorbeeld stijve vingers.

Strenge regels

Voor medicijnverpakkingen gelden, net als voor medicijnen, strenge regels van de medicijnautoriteiten EMA en CBG. Dan gaat het bijvoorbeeld om kwaliteit en houdbaarheid. Een aanpassing van een verpakking is ook streng gereguleerd, en vereist aanpassing van het registratiedossier. Dat maakt aanpassing van een verpakking lastiger dan je zou denken. Bij de meeste medicijnverpakkingen gaat het goed. Als patiënten een specifieke aandoening hebben, zoals bijvoorbeeld reuma of Parkinson, is extra aandacht voor de verpakking nodig.

Voorbeelden

‘We nemen dit onderwerp zeer serieus’, liet de VIG voor de uitzending weten aan Kassa. ‘We houden daar bij nieuwe medicijnen al zo veel mogelijk rekening mee. Als een fabrikant op de hoogte is van het probleem bij een bestaande verpakking, is er altijd de bereidheid om samen te kijken wat we kunnen doen, binnen de wet- en regelgeving. De voorbeelden van bedrijven als Sanofi en MSD laten zien dat we dit ook in praktijk brengen.’

Samen met patiënten

Zo won een gebruiksvriendelijke reuma-injector van Sanofi in 2019 een prijs. En bij een MS-medicijn van deze farmaceut wordt gebruik gemaakt van een eenvoudig open te vouwen verpakking, waarna de medicijnen uit een soepele folie te drukken zijn. Beide verpakkingen zijn samen met patiënten ontwikkeld.
MSD past op dit moment de blisterverpakking van een Parkinson-medicijn aan, na signalen dat het lastig was voor patiënten met Parkinson om de tabletten uit de blister te krijgen. In goede afstemming met het CBG is MSD op zoek gegaan naar een oplossing. Nu wordt de blister vervangen door een kunststof potje met tabletten. De verpakking in een potje is voor de meeste patiënten gebruiksvriendelijker dan een blister.
Ook Lilly ontwikkelde een reumamedicijn én verpakking in samenspraak met patiënten. Juist de gebruiksaspecten kregen daarbij veel aandacht.