28-04-2020

Medisch directeur AstraZeneca: ‘Net zo zorgvuldig als altijd’

Ilse van Hensbeek

We mogen er best trots op zijn dat we als klein kikkerlandje zo'n grote ontdekking hebben gedaan. Dat zegt Ilse van Hensbeek (AstraZeneca Nederland) in Elsevier over een Nederlands kankermedicijn dat onderzocht wordt bij ernstig zieke coronapatiënten.

Het middel, dat oorspronkelijk is ontwikkeld door een bedrijf uit Oss, richt zich op de behandeling van diverse typen bloedkanker. Maar mogelijk werkt het ook bij patiënten die ernstig ziek zijn door het coronavirus. Mogelijk kan het medicijn de overmatige immuunrespons temperen.

Snelste lancering
Die ontdekking heeft tot de snelste lancering van een klinisch onderzoek in de historie van AstraZeneca geleid, aldus Van Hensbeek. Het is net zo zorgvuldig gegaan als altijd, maar je kunt hieraan wel zien dat er op veel plaatsen tegelijk heel veel mensen mee bezig zijn geweest.

Eerste behandeling
De eerste patiënten in het klinisch onderzoek zullen deze maand al behandeld worden. Dat zal niet in Nederland zijn. Dergelijke onderzoeken kunnen hier niet snel doorgang vinden, zegt Van Hensbeek. Nederland kent een traag en bureaucratisch administratief proces bij dit soort onderzoeken. Dus gebeurt het onder meer in Amerika en Spanje.