16-04-2020

Medisch directeur Pfizer over vaccinontwikkeling in uitzending WNL

Marc Kaptein, medisch directeur van Pfizer, gaf dinsdag in Wakker Nederland (WNL) uitleg over vaccinontwikkeling. Pfizer ontwikkelt samen met het Duitse BioNTech een potentieel mRNA-vaccin om verdere verspreiding van COVID-19 te voorkomen.

Het ontwikkelen van vaccins is een tijdrovend, risicovol en kostbaar proces. ‘En als alles lukt, dan heb je nog een flinke tijd nodig én een enorme productiecapaciteit om dat voor elkaar te krijgen. Bij positieve resultaten, ga je opschalen naar miljoenen doses vaccins. Daarvoor moet je gigantische fabrieken herinrichten’, zegt Kaptein.

Gezonde competitie
Het is in belangrijk om in deze crisissituatie met een ongekende snelheid en in samenwerking met andere experts aan de slag te gaan, aldus Kaptein. ‘Het is niet belangrijk om de eerste te zijn met een vaccin, maar wel dat er een gezonde competitie is, om ervoor te zorgen dat we zo snel mogelijk een vaccin bij patiënten krijgen’, zegt Kaptein. ‘En eerlijk gezegd, maakt het me niet uit of dat vaccin door ons is ontwikkeld of door een ander bedrijf. Het is essentieel dat we zo snel mogelijk deze pandemie de kop in drukken en onze normale levens kunnen voortzetten.’

Fragment WNL, interview Marc Kaptein (12.30 – 13.20)
Vijfpuntenplan Pfizer ter bestrijding COVID-19