20-07-2021

‘Moeilijk de betekenis van vaccins te overschatten’

Vaccins vaccinatie
‘Prijs de Heer dat hij ons Jenner en Salk schonk’, schreef econoom en buitengewoon hoogleraar Jaap van Duijn zaterdag in De Telegraaf. Daarmee verwijst hij naar twee dokters die aan de basis stonden van vaccins tegen pokken en polio.

Volgens Van Duijn is het moeilijk om de betekenis van vaccins voor de maatschappij te overschatten. Tegenover iedere dollar aan kosten voor vaccins staat een bedrag van 16 dollar aan baten, memoreert hij in zijn column. Hij refereert hiermee aan een onderzoek waarover Vaclav Smil – de favoriete econoom van Bill Gates – schrijft in zijn boek Numbers don’t lie.
De baten hebben te maken met lagere uitgaven aan gezondheidszorg en het geringere verlies aan arbeid, omdat mensen niet meer ziek werden of overleden. In een ruimere definitie lopen de baten nog aanzienlijk hoger op. Bij vaccins tegen mazelen gaat het zelfs om baten van 58 dollar per geïnvesteerde dollar, beschrijft Smil in zijn boek.

Gewone leven

Van Duijn wijst er in zijn column ook op dat er nu wereldwijd ruim vier miljoen mensen zijn overleden aan corona. Dat aantal neemt nog toe, maar in beperkte mate, omdat er steeds meer mensen zijn gevaccineerd. ‘Dankzij de door verschillende farmaceuten ontwikkelde vaccins kan in veel landen het gewone leven, uiteraard met anderhalve meter afstand, worden hervat’, aldus Van Duijn.

Door wie ontwikkeld?

Zijn de coronavaccins inderdaad vooral door bedrijven ontwikkeld? En welke rol speelden universiteiten daarbij? Het antwoord op deze vraag is te vinden in een nieuwe versie van ‘Coronavaccins: vragen en antwoorden’ van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG). Zie vraag 25!

Coronavaccins: vragen en antwoorden