06-02-2020

MSD kondigt opslitsing activiteiten aan

Ben Lucas, MSD
Geneesmiddelenbedrijf MSD is voornemens een deel van haar activiteiten in Nederland af te splitsen in een nieuw beursgenoteerd bedrijf. NewCo, de voorlopige naam van het nieuwe bedrijf, zal zich richten op vrouwengezondheid.

Dat heeft het Amerikaanse hoofdkantoor van MSD woensdag bekendgemaakt in een persbericht. MSD gaat zich richten op oncologie, vaccins, hospital care en animal health. NewCo wil wereldwijd koploper worden op het gebied van Women's Health. MSD en NewCo zouden als aparte bedrijven sneller kunnen reageren op specifieke behoeften van patiënten.

Impuls innovatie

Ben Lucas, managing director van MSD Nederland: 'Dit is een belangrijke stap in de historie van MSD. Ik geloof dat we door de splitsing twee ijzersterke bedrijven kunnen gaan neerzetten met wereldwijde impact, die ook onze innovatiekracht, talentontwikkeling en maatschappelijke bijdrage in Nederland een belangrijke nieuwe impuls gaan geven.'

Vervolg

In Nederland zijn meer dan 6.000 mensen werkzaam voor MSD, verdeeld over de locaties in Haarlem, Oss, Boxmeer en De Bilt. Volgens een woordvoerder van MSD zijn er voor Nederland nog geen besluiten genomen. 'MSD Nederland kijkt zorgvuldig naar deze concernplannen en mogelijke gevolgen voor Nederland. Daarbij treedt ze in overleg met de ondernemingsraad, vakbonden en Raad van Commissarissen.'