02-03-2021

Nathalie Moll: ‘Coronavaccins en andere uitvindingen beschermen’

‘We weten dat vaccins de enige uitweg zijn uit deze crisis. Daarom mogen we trots zijn op deze geweldige prestatie’, schrijft Nathalie Moll, directeur EFPIA, in haar blog.

Moll refereert aan de drie vaccins en twee medicijnen die door de EMA zijn goedgekeurd, een jaar nadat COVID-19 opdook in Europa. Eind februari, twee maanden na de eerste EMA-goedkeuring, waren er al 30 miljoen vaccins aan de Europese Unie geleverd.

#TeamVaccines

De Europese koepel voor geneesmiddelenbedrijven is daarom gestart met de social media campagne #TeamVaccines, met als doel het vertrouwen in vaccins te vergroten. Moll benadrukt dat het bijzondere resultaat van het eerste COVID-jaar alleen mogelijk is geworden dankzij internationale samenwerking van alle partijen.
‘Daarom ben ik ook lid van #TeamVaccines. Niet alleen omdat ik trots ben om te werken in een sector die deze prestatie heeft neergezet. Maar ook als mens en als moeder.’

Dwanglicenties: geen oplossing

De snelheid waarmee vaccins zijn ontwikkeld en geleverd is ongekend, maar toch zou iedereen graag zien dat dit nog sneller gaat, schrijft Moll. In het licht daarvan praten nationale politici over vergaande maatregelen, zoals het inperken van intellectueel eigendom of het gebruiken van dwanglicenties. Moll geloof niet dat dit een oplossing zal bieden, zoals ook wordt erkend door de Europese Commissie én Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). ‘Om vaccins te kunnen maken is niet alleen kennis nodig over de samenstelling, maar bovenal technische kennis en de juiste infrastructuur voor de productie van vaccins. Hoe graag we dat ook zouden willen, fabrieken kunnen niet opeens vaccins gaan maken.’ Het bouwen van een nieuwe fabriek voor de productie van vaccins is niet alleen zeer kostbaar, maar kost ook veel tijd.

Opschalen productie

De bedrijven die coronavirusvaccins ontwikkelden, zijn druk bezig om hun productie te optimaliseren en hun capaciteit te vergroten. Daarnaast gaan ze samenwerkingen aan met andere bedrijven om de productie verder te vergroten. Zo helpen geneesmiddelenbedrijven waarvan het vaccin mislukt is nu bedrijven met een succesvol vaccin. Dit werkt alleen door vrijwillige samenwerking, waarvan Moll acht voorbeelden noemt in haar blog. GSK en Bayer werken bijvoorbeeld samen met CureVac; Sanofi en Novartis ondersteunen BioNTech/ Pfizer.

Bescherming innovatie

Ten slotte is het goed om te beseffen, benadrukt Moll, dat de vaccins tegen het coronavirus er zo snel kwamen dánkzij innovaties die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld en waarvan het intellectueel eigendom goed werd beschermd.
Moll: ‘Deze pandemie bestrijden we met vaccins, diagnostiek en behandelingen. Die vindingen moeten we blijven ontwikkelen en vernieuwen. En die innovaties moeten we beschermen. Laten we als #TeamVaccines daarom gezamenlijk staan voor intellectueel eigendom en samenwerken bij de bestrijding van deze coronacrisis.’

Een jaar COVID-19

Afgelopen week verscheen de publicatie Een jaar COVID-19 – vaccins en medicijnen, van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. Daarin staan onder meer interviews met Ton de Boer (CBG), Marc Kaptein (Pfizer), Hanneke Schuitemaker (Janssen), Ilse van Hensbeek (AstraZeneca) en Marc Bonten (UMC Utrecht). De publicatie bevat niet alleen een terugblik op een bijzonder jaar, maar ook leerervaringen voor de toekomst.

Blog Nathalie Moll

Een jaar COVID-19: vaccins en medicijnen