20-08-2019

Nederland en Massachusetts sluiten partnership op gebied Life Sciences

In navolging van de handelsmissie naar Boston in juli onder leiding van premier Rutte, hebben de Nederlandse regering en de Amerikaanse staat Massachusetts een Memorandum of Understanding (MoU) getekend voor samenwerking op het gebied van Life Sciences.

‘De ondertekening van het MoU getuigt van het strategische belang van Life Sciences en Health-sector en van de wederzijdse erkenning van Massachusetts en Nederland als twee internationale biotech-hubs’, aldus Health-Holland in een reactie op de bekendmaking van het partnership.

Uitwisseling
Zowel Nederland en Massachusetts heeft de intentie uitgesproken activiteiten op te zetten om samenwerking en partnerschap te bevorderen, zoals het delen van wetenschappelijke resultaten, het opzetten van onderzoeksprojecten en het stimuleren van het uitwisselen van talent, ideeën en mensen tussen de twee ecosystemen.

Boston
Van 17 juli tot en met 19 juli vond een driedaagse handelsmissie plaats naar Boston. Naast premier Rutte en minister Bruins van Gezondheidszorg, namen zo’n 150 Nederlandse ondernemers deel aan het bezoek, waaronder afgevaardigden van geneesmiddelenbedrijven als Roche, Sanofi, Janssen en Amgen. Namens de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen was directeur Gerard Schouw erbij. Boston wordt beschouwd als de mondiale hoofdstad voor onderzoek en innovatie op het gebied van Life Sciences & Health. In deze regio zijn achttien van de twintig grootste biotechbedrijven ter wereld gevestigd. ‘Een voorbeeld voor Nederland, dat de ambitie heeft om van ons land het Boston van Europa te maken’, aldus Schouw destijds.

Persbericht Health-Holland