25-05-2021

Nederlandse patiënt krijgt slechts twee derde van nieuwe medicijnen

Pillen in doordrukstrip
Nederland loopt flink achter bij Duitsland, als het gaat om het aantal nieuwe geneesmiddelen dat beschikbaar is voor de patiënt. Van de 152 onderzochte medicijnen zijn er in Duitsland 133 beschikbaar, maar in ons land slechts 96.

Daarmee komt Nederland op de achtste positie in de Patients W.A.I.T. Indicator, een jaarlijks onafhankelijk onderzoek naar de beschikbaarheid van nieuwe medicijnen voor patiënten, waarin 34 Europese landen zijn betrokken. Ook Denemarken, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Engeland en Frankrijk scoren beter dan Nederland.

Bij medicijnen voor kanker en zeldzame ziekten is het beeld voor de Nederlandse patiënt nog iets slechter.
In die categorieën eindigt ons land respectievelijk op een negende en tiende positie.

Dalende trend

Het onderzoek, uitgevoerd door IQVIA, richtte zich op medicijnen die van 2016 tot en met 2019 een EMA-goedkeuring kregen. De trend is niet gunstig. In het vorig jaar gepubliceerde onderzoek was nog 67% van de nieuwe medicijnen beschikbaar voor de Nederlandse patiënt. Dat percentage is nu gedaald naar 63%.

Analyseren

‘De hamvraag is dus: wat kunnen we leren van Duitsland?’, zegt Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG). ‘Snelle, goede beschikbaarheid van nieuwe medicijnen is ontzettend belangrijk voor de duizenden Nederlandse patiënten die er om zitten te springen. De komende maanden analyseren we nader waar precies de knelpunten zitten. En wat haalbare oplossingen zijn.’
Schouw: ‘Daarover gaan we graag in gesprek met een nieuw kabinet, het Zorginstituut Nederland en artsen. Dit kunnen we alleen in constructieve samenwerking verbeteren.’

Patients W.A.I.T. Indicator