27-10-2021

'Nederlandse patiënten wachten soms jaren op nieuwe medicijnen ‘

Merit Boersma, hoofd communicatie en public affairs
Op 2 september lanceerde de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen de campagne #terugnaar100. Het doel is om patiënten binnen honderd dagen na de EMA-registratie toegang te geven tot een nieuw medicijn. Merit Boersma, hoofd communicatie en Public Affairs van de VIG vertelt erover.

In een interview met MKB Nederland vertelt Boersma dat de Nederlandse patiënt steeds langer moet wachten tot een nieuw medicijn wordt vergoed door de basisverzekering. Het gaat hier met name om middelen waarbij de overheid eerst met het farmaceutisch bedrijf onderhandelt over de prijs.

De wachttijd voor toegang tot geneesmiddelen is opgelopen tot 510 dagen. Het valt steeds moeilijker uit te leggen dat Nederlandse patiënten zo laat toegang krijgen tot een nieuw medicijn. Kijk naar een land als Duitsland, hebben patiënten na ongeveer 30 dagen al toegang. Dat het toelaten van nieuwe medicijnen in Nederland zo lang duurt is niet goed voor patiënten, maar ook niet voor onze economie en maatschappij: patiënten kunnen onnodig lang niet meedoen. Daarom luiden we nu de alarmbel.’

Lees hier het volledige bericht.