04-06-2019

‘Neem onduidelijkheid apotheekbereidingen weg’

‘Laat geneesmiddelenbedrijven en apothekers niet in het ongewisse over de wettelijke ruimte voor apotheekbereidingen. Rechtsonzekerheid schrikt investeringen in medicijninnovatie af. Daar is per saldo niemand bij gebaat’, zegt Gerard Schouw.

Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, doet zijn krachtige oproep aan de vooravond van het Algemeen Overleg Geneesmiddelen, aanstaande donderdag in de Tweede Kamer. De Kamer spreekt dan met minister Bruins (Medische Zorg) over belangrijke onderwerpen als magistraal bereiden, tekorten en gen- en celtherapie.

Alleen in noodgevallen
Uit de wet volgt dat apothekers alleen in noodgevallen – als er geen passend geregistreerd geneesmiddel beschikbaar is – zelf medicijnen mogen maken, als maatwerk voor hun eigen patiënten. Deze strenge omschrijving is er niet voor niets.
‘Patiëntveiligheid moet altijd voorop staan, maar waarom horen we de overheid daar niet over?’, schrijft Schouw in een maandag verschenen blog op Skipr. De eisen voor medicijnproductie van zelf bereidende apothekers zijn veel minder streng dan bij professionele productie van geneesmiddelen.

Handrem
Schouw wijst ook op het internationaal octrooirecht, waaraan iedereen gehouden is. ‘Of je nu een Willie Wortel op een zolderkamer of een multinational bent, iedere uitvinder heeft recht op de bescherming van zijn briljante idee, dat vaak ontstaat na jarenlang zwoegen en grote financiële offers. Als we dát principe laten verdampen, droogt innovatie snel op. Wie investeert er nog in medicijninnovatie, als ze voor een fractie van de investeringskosten worden nagemaakt? De handrem op innovatie is niet alleen problematisch voor de patiënten van nu, maar vooral voor onze kinderen en kleinkinderen.’

Vestigingsland
Daarom zou het goed zijn als minister Bruins in een brief aan de Tweede Kamer duidelijk kan maken hoe zijn recente Kamerbrieven over dit onderwerp zich verhouden tot het internationaal recht, vindt de Vereniging. Schouw wijst in zijn Skipr-blog ook op het imago van Nederland als vestigingsland voor innovatieve bedrijven. ‘Het maakt ons land onaantrekkelijker, nét nu we onszelf in de kijker spelen door de komst van de EMA.’ Minder research & development in Nederland betekent: minder snelle toegang tot nieuwe geneesmiddelen, minder klinisch onderzoek waaraan patiënten kunnen deelnemen, en minder banen voor onze werknemers.

Tekorten
De Kamer spreekt donderdag met de minister ook over medicijntekorten. Dat is een wereldwijd probleem, met allerlei oorzaken. Het is verstandig om te kijken hoe andere Europese landen dit aanpakken, vindt de Vereniging. Ook zou het goed zijn om een deel van de medicijnproductie van Azië naar Europa te verplaatsen, om meer grip te krijgen op kwaliteit en aanlevering.

Skipr-blog Gerard Schouw

Gerard Schouw bij WNL Haagse Lobby