06-10-2020

Nieuw WHO-overzicht: 42 coronavaccins in klinische fase

Op 2 oktober waren er volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) 193 vaccins tegen het coronavirus in ontwikkeling. Daarvan worden er al 42 getest op mensen, in klinisch onderzoek. De andere 151 zitten nog in de preklinische fase.

Bij enkele van de 42 kandidaat-vaccins in de klinische fase zijn lidbedrijven betrokken van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, zoals Pfizer/BioNTech/Fosun Pharma, AstraZeneca/University of Oxford, Janssen, Sanofi Pasteur/GSK en GSK/Clover Biopharmaceuticals Inc./Dynavax.
Virusremmer remdesivir van geneesmiddelenbedrijf Gilead is, als eerste medicijn tegen COVID-19, onder voorwaarden goedgekeurd door de Europese Commissie.

#WeWontRest
Geneesmiddelenbedrijven werken 24/7 aan de ontwikkeling van een veilig en effectief COVID-19 vaccin. De Europese branchevereniging van geneesmiddelenbedrijven EFPIA legt in twee video’s uit hoe onderzoekers het ontwikkelingsproces versnellen en de productie van een mogelijk vaccin reeds opstarten, zonder afbreuk te doen aan de hoge veiligheids- en efficiëntienormen. ‘Veiligheid is bij vaccinontwikkelaars altijd absolute prioriteit, en dat is voor COVID-19-vaccins niet anders’, aldus EFPIA.

Video EFPIA: Can you make enough COVID-19 vaccin?

Video EFPIA: Will COVID-19 vaccines be safe?