17-11-2020

Nieuw WHO-overzicht: 48 coronavaccins in klinische fase

Op 12 november waren er volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) 212 vaccins tegen het coronavirus in ontwikkeling. Daarvan worden er al 48 getest op mensen, in klinisch onderzoek. De andere 164 zitten nog in de preklinische fase.

Tien kandidaat-vaccins bevinden zich al in de klinische fase 3. In fase 3-onderzoek worden kandidaat-geneesmiddelen op grootschalige wijze getest. Hierbij zijn duizenden patiënten betrokken in ziekenhuizen over de hele wereld. In de derde fase verzamelen onderzoekers statistische gegevens over de veiligheid en werkzaamheid van het kandidaat-medicijn.

Tussentijdse resultaten
Het Amerikaanse geneesmiddelenbedrijf Moderna gaf gisteren een update over de tussentijdse resultaten van zijn fase 3-onderzoek. Daaruit kwam naar voren dat het kandidaat-vaccin mRNA-1273 voor 94,5% effectief is. Vorige week, gaf Pfizer, dat samenwerkt met het Duitse BioNTech, tevens een update over de voorlopige fase 3 resultaten van haar coronavaccin in ontwikkeling.

Ook enkele andere leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen toetsen op dit moment kandidaat-vaccins in de klinische fase. Zowel AstraZeneca/University of Oxford als Janssen Vaccines onderzoeken een kandidaat-vaccin in een fase 3-onderzoek. Johnson & Johnson, moederbedrijf van Janssen, maakte zondag in een persbericht bekend dat naast de ENSEMBLE-studie met één dosis, Janssen nu ook is begonnen met een trial met twee dosissen, ENSEMBLE 2.

GSK
GSK werkt aan meerdere kandidaat-vaccins, maar staat in de samenwerking met Medicago het verst. De twee geneesmiddelenbedrijven kondigden vorige week in een persbericht aan dat hun kandidaat-vaccin klaar is om fase 3 van de ontwikkeling in te gaan. De resultaten van deze fase worden verwacht voor het einde van het jaar. GSK werkt verder onder meer samen met Sanofi Pasteur en Clover Biopharmaceuticals aan de ontwikkeling van andere kandidaat-vaccins.

Lilly
De FDA heeft maandag noodtoestemming (Emergency Use Authorization, EUA) afgegeven voor een antilichaamtherapie van Lilly voor de behandeling van COVID-19.

Gilead
Virusremmer remdesivir van geneesmiddelenbedrijf Gilead is, als eerste medicijn tegen COVID-19, onder voorwaarden goedgekeurd door de Europese Commissie.

WHO-overzicht van 12 november