01-05-2020

Nieuw WHO-overzicht: acht coronavaccins in klinische fase

Op 30 april waren er volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) 102 vaccins tegen het coronavirus in ontwikkeling. Daarvan worden er al acht getest op mensen, in klinisch onderzoek. De andere 94 zitten nog in de preklinische fase.

De acht vaccins in klinisch onderzoek zijn van: CanSino Biological Inc/ Bejing Institute of Biotechnology, University of Oxford, Inovio Pharmaceuticals, Wuhan Institute of Biological Products/ Sinopharm, Bejing Institute of Biological Products/ Sinopharm, Sinovac, Pfizer/ BioNTech, Fosun Pharma en Moderna/ NIAID. Een van de bedrijven in dit overzicht (Pfizer) is lid van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen VIG).

In de lijst met vaccinkandidaten die nog in de preklinische fase zitten, staan ook enkele leden van de VIG: Janssen, GSK, Sanofi Pasteur en Daiichi-Sankyo.

WHO-overzicht

WHO-pagina