22-09-2020

Nog twee dagen tot VIG Talk over toegang medicijnen

De toegang tot nieuwe geneesmiddelen staat onder druk. Twee recente onderzoeken tonen aan dat Nederland achter loopt als het gaat om de toegang tot innovatieve kankermedicijnen. De tweede VIG Talk 24 september gaat hier nader op in.

Sprekers tijdens dit tweede online debat op donderdag 24 september zijn Michel van Agthoven, Director External Affairs bij Janssen, en Arno Rutte, director bij Vintura. De VIG Talk is de online opvolger van de vertrouwde kennisateliers van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG). Deelnemers kunnen zich via de chatfunctie met vragen en opmerkingen mengen in het debat, dat in totaal een uur duurt. VIG-directeur Gerard Schouw fungeert als dagvoorzitter.

Slechte score
Nederland komt van tien Europese landen als slechtste uit de bus, als wordt gekeken naar het voorschrijven van nieuwe kankermedicijnen. ‘Deze positie als hekkensluiter mogen we niet accepteren’, zei VIG-directeur Gerard Schouw, in reactie op een nieuw onderzoek van EFPIA over het daadwerkelijke gebruik van een nieuw kankermedicijn, een jaar nadat het is opgenomen in het verzekeringspakket. ‘De Nederlandse patiënt dreigt achterop te raken’, zegt Schouw.

Aanmelden
Het is nog mogelijk om aan te melden voor de VIG Talk van donderdag 24 september. Dit online event wordt die dag live uitgezonden, van 16.00 tot 17.00 uur. Deelnemers ontvangen kort voor de VIG Talk een linkje.

Aanmelden VIG Talk donderdag 24 september