08-03-2022

Organon vraagt aandacht voor ongelijkheid gezondheid vrouwen

Vrouwen; medicijnen; gezondheid, GVS
Op Internationale Vrouwendag wijst gezondheidsbedrijf Organon op het erkennen van de groeiende gezondheidsverschillen waarmee vrouwen worden geconfronteerd en die zijn verergerd door de COVID-19-pandemie.

[foto Hologic]

Onderzoek toont aan dat de coronacrisis vrouwen harder raakt dan mannen. Naast verhoogde risico's op werkloosheid en armoede, worden vrouwen ook privé meer belast door de crisis en de genomen maatregelen, concluderen HealthyWomen en de Nederlandse SER na onderzoek van onder meer McKinsey. In een enquête zegt 78% van de vrouwen dat ze meestal hun eigen zorgbehoeften, zoals het plannen van doktersafspraken, opzijschuiven en voorrang geven aan de zorg voor hun gezin en andere prioriteiten.

Global Women’s Health Index

Uit de vandaag voor het eerst gepubliceerde Hologic Global Women’s Health Index blijkt dat éénderde van de Nederlandse vrouwen door gezondheidsproblemen wordt belemmerd in hun dagelijkse functioneren. Slechts 28% van de vrouwen (leeftijd 50-75) is de laatste twaalf maanden getest op borstkanker.

Verbeteren gezondheid

Vrouwen hebben het moeilijker dan ooit om de tijd te nemen om zelfs voor hun meest elementaire gezondheidsbehoeften te zorgen, aldus Petra Willems, Managing Director Organon Benelux. Om zelf het goede voorbeeld te geven, biedt Organon haar eigen werknemers – in het kader van Internationale Vrouwendag – een dag betaalde vrije tijd om aan hun eigen gezondheid te werken. Willems: ‘De symbolische actie dit jaar houdt in dat we al onze medewerkers - mannen en vrouwen - aanmoedigen om deze vrije dag te besteden aan hun eigen gezondheid en/of de gezondheid van de vrouwen in hun leven. Om hun (eigen) gezondheid te verbeteren of bijvoorbeeld een dagje te ontspannen.’
Dit geldt onder meer voor de 2.000 medewerkers van Organon op de productielocaties en de kantoren in de Benelux.

Angela Maas

Ziektebeelden vrouwen

Willems: ‘Er is een noodzaak om te kijken naar ziektebeelden en omstandigheden die alleen vrouwen raken of vrouwen onevenredig vaker dan mannen. Zoals menopauzeklachten die vaak onbehandeld blijven, ernstige bloedingen na een bevalling, maar ook osteoporose (botontkalking). Voor dergelijke ziektebeelden gaan we op zoek naar een vrouwgerichte oplossing. Soms zit dat in iets kleins als een aangepaste dosering. Maar er kan ook een geheel andere behandeling nodig zijn. In alle gevallen geldt dat het begint bij goed luisteren naar de behoeften van vrouwen wereldwijd. Alleen als je die hoort en begrijpt, kun je een passende oplossing bieden.’

Levensloop vrouwen