03-10-2021

Oude koeien

Logo VIG
De Telegraaf kwam op 2 oktober met een opmerkelijk artikel over de zogenaamde beïnvloeding van artsen bij het voorschrijven van geneesmiddelen.

Het artikel haalt oude koeien uit de sloot over dure vakanties die artsen cadeau werden gedaan door farmaceutische bedrijven en geslepen ‘artsenbezoekers’ die met glanzende folders nieuwe geneesmiddelen kwamen slijten.

Gelukkig wordt ook opgemerkt dat dit soort praktijken inmiddels tot het verleden behoren en de sector te maken heeft met strikte regulering. Zo bestaan er strenge regels die het maken van publieksreclame voor geneesmiddelen verbieden. Daarbij is er volledige transparantie over financiële relaties tussen farmaceutische bedrijven, artsen en onderzoekers en hebben de leden van de VIG zich verbonden aan een maatschappelijke code.

Alle betrokken zorgpartijen, zoals artsen, zorginstellingen en patiëntenorganisaties, delen het belang van samenwerking tussen zorgverleners en bedrijven. Hierbij staat het patiëntbelang en integer handelen altijd voorop.