16-04-2020

Overkamp en Schouw: ‘Onder druk wordt alles vloeibaar’

Aarnoud Overkamp en Gerard Schouw, voorzitter en directeur van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG), lichten deze week in een bijlage van Elsevier Weekblad toe wat de inspanningen van de sector zijn in de strijd tegen COVID-19.

Medicijnontwikkeling is een langdurig en ingewikkeld proces, dat normaal gesproken tien tot twaalf jaar in beslag neemt. Dit proces omvat klinisch onderzoek, maar ook verschillende registratie- en vergoedingsprocedures. In de coronacrisis is echter snelheid geboden. Daarom wordt het proces nu versneld en worden er uitzonderingen gemaakt, in het belang van de patiënt. Zo trad vorige week een spoedregeling in werking om klinisch onderzoek naar vaccins en geneesmiddelen voor COVID-19 sneller te kunnen starten.

Onderzoek, ondersteuning en continuïteit
Op dit moment werken wereldwijd geneesmiddelenbedrijven aan vaccins, virusremmers en nieuwe toepassingen van al bestaande medicijnen voor het nieuwe coronavirus. Deze ontwikkelingen gaan snel, volgens Overkamp en Schouw in het interview: ‘Onder druk wordt alles vloeibaar.’
Naast de ontwikkeling voor nieuwe vaccins en medicijnen voor COVID-19, draagt de geneesmiddelensector ook zorg voor continuïteit op het gebied van bestaande geneesmiddelen, bijvoorbeeld middelen die op de intensive care nodig zijn. Ook bieden geneesmiddelenbedrijven ondersteuning aan de zorg door het beschikbaar stellen van geld, medische expertise en materiaal voor zorgverleners.

Interview Aarnoud Overkamp en Gerard Schouw in Elsevier-bijlage