25-06-2019

Overlevingskans huidkanker sterk verbeterd

["

Pati\u00ebnten met ernstige huidkanker hebben hun overlevingskansen de afgelopen jaren sterk zien toenemen, dankzij de introductie van nieuwe geneesmiddelen. Dat schrijft Thieu Vaessen in het Financieele Dagblad.<\/strong><\/p>","

Een stijgend aantal pati\u00ebnten met ernstige huidkanker (uitgezaaid melanoom) overleeft inmiddels de ziekte. Nederlandse pati\u00ebnten die in 2015 de diagnose uitgezaaid melanoom kregen, hadden een kans van 36,2% om zeker nog drie jaar te leven. Terwijl tien jaar geleden vrijwel alle pati\u00ebnten binnen twaalf maanden overleden. Dat blijkt uit cijfers van het Dutch Institute of Clinical Auditing (Dica) die vrijdag werden gepresenteerd op een congres in Amsterdam.

Registratiesysteem
<\/strong>\u2018Er is winst voor de hele populatie van pati\u00ebnten, zowel in levensverwachting als in levenskwaliteit\u2019, geeft oncoloog John Haanen van het Antoni van Leeuwenhoek-ziekenhuis aan in een toelichting op de cijfers. Alle zesduizend melanoompati\u00ebnten die tot nu toe in Nederland zijn behandeld met diverse vormen van immuuntherapie, zijn vastgelegd in een gedetailleerd registratiesysteem. De registratie is in 2012 opgezet op last van toenmalig minister Edith Schippers. Zij eiste bij de introductie van de eerste immuuntherapie (ipilimumab) en de eerste doelgerichte therapie\u00ebn een beter inzicht in de effectiviteit de middelen.

Immuuntherapie
<\/strong>De toegenomen overlevingskans is te danken aan de komst van meer nieuwe geneesmiddelen en de ervaring die artsen met het gebruik hebben opgedaan, meldt Het Financieele Dagblad. Nieuwe pati\u00ebnten hebben inmiddels een kans van meer dan 40% om nog zeker drie jaar te leven, schat oncoloog Haanen. Sinds de introductie van de eerste immuuntherapie is de gemiddelde overlevingsduur van behandelde melanoompati\u00ebnten toegenomen van 10,6 maanden naar 17,9 maanden, zo blijkt uit de cijfers van Dica.

Zonschade
<\/strong>Huidkanker komt in Nederland steeds vaker voor. Ruim 30.000 Nederlanders worden er jaarlijks mee geconfronteerd, vooral als gevolg van herhaaldelijke zonschade. Het is de meest voorkomende vorm van kanker die bij tijdig ingrijpen in de meeste gevallen goed te genezen is. Om zonschade zoveel mogelijk te voorkomen, wordt geadviseerd de zon te mijden als die op haar hoogst staat (tussen 11 en 15 uur). Als dit niet mogelijk is, of je wilt toch in de zon zitten, dan luidt het advies om zonnebrandcr\u00e8me te gebruiken met een hoge beschermingsfactor (> 30) en je meerdere keren per dag in te smeren.<\/p>\n\n

Wij geven niet op totdat melanoom te genezen is<\/a><\/p>"]