19-05-2021

Pfizer, Bayer en Novartis winnaars Prix Galien Awards

Marc Kaptein Prix Galien Award
Drie leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, Pfizer, Bayer en Novartis, hebben dinsdag een Prix Galien Award gewonnen voor het meest innovatieve en betekenisvolle geneesmiddel van 2020 en 2021.

De prijzen werden dinsdagavond online uitgereikt tijdens de Dutch Health Week. In totaal werden de winnaars in vijf categorieën van de Prix Galien bekendgemaakt.

Excellence COVID-19 Award
Pfizer won de Prix Galien Excellence COVID-19 Award voor het COVID-19 vaccin dat het bedrijf samen heeft ontwikkeld met BioNTech. ‘Wij zijn trots op deze eervolle onderscheiding. Het is een mooie erkenning van de samenwerking tussen BioNTech en Pfizer’, zegt Jan-Willem de Heer van Pfizer. ‘Wij zullen blijven werken aan de belangrijke taak die voor ons ligt, namelijk onze bijdrage leveren aan het vaccineren van de wereld, en aan nieuwe doorbraken die de levens van patiënten veranderen.’

Testrobot
Naast Pfizer werden er twee andere winnaars uitgeroepen als onderdeel van de Prix Galien Excellence COVID-19 Award. In de categorie MedTech ging de prijs naar testrobot STRIP, een samenwerking tussen onder andere het Hubrecht Institute en GenMab. De tweede winnaar was Luscii, een remote monitoring-app, ontwikkeld om de digitale zorg van corona te ontlasten.

Bayer
Omdat er vorig jaar geen Prix Galien-uitreiking was, werden er dit jaar in de categorie Pharmaceutical Award, twee prijzen uitgereikt. Bayer werd winnaar van de Prix Galien Pharmaceutical Award 2020 voor een TRK-remmer waarmee het mogelijk is om het genetisch defect van een tumor aan te pakken. ‘We zijn zeer vereerd en blij’, zegt Joris Poppe, woordvoerder van Bayer. ‘Het winnen van de Prix Galien symboliseert de erkenning dat deze nieuwe, doelgerichte behandeling in de precisie-oncologie, verschil kan maken in het leven en de perspectieven van patiënten. Het symboliseert ook de enorme inzet van alle Bayer-collega’s. Onze passie motiveert ons elke dag opnieuw om kleine en grote stappen te zetten in de medische wetenschap en in het beschikbaar maken van nieuwe, betere of veiligere behandelingen voor patiënten.’

prix galien Rick Hendrik Prix Galien-klein

Rick Henderik (Novartis)

Novartis
Novartis won de Prix Galien Pharmaceutical Award 2021 met een gentherapie die via een eenmalige injectie ingezet wordt bij erfelijk blindheid die berust op dystrofie van de retina. Rick Henderik, Chief Scientific Officer bij Novartis Nederland: ‘Ik ben ontzettend trots dat Novartis de Prix Galien Pharmaceutical Award 2021 in ontvangst heeft mogen nemen voor onze gentherapie voor de behandeling van erfelijke retinale dystrofie. Een prachtige erkenning voor het innovatieve karakter van deze gentherapie, waar eerder geen behandeling mogelijk was. Ook is dit een bevestiging voor onze medewerkers dat we altijd moeten blijven zoeken naar innovatieve oplossingen en behandelingen die het verschil maken.’

MedTech Innovatoin Award
De Prix Galien MedTech Innovation Award ging naar VRelax van het gelijknamige bedrijf. VRelax is een app ter vermindering van stress – een probleem waar veel mensen last van hebben en vaak gepaard gaat met uitval, wat weer hoge ziektekosten tot gevolg heeft.

Research Award
Winnaar van de Prix Galien Research Award werd Pieter Vader, Associate Professor aan UMC Utrecht. Vader werd samen met Thomas Dorlo en Wilbert Zwart genomineerd voor de Award uit zeven kandidaten