24-01-2023

Pfizer breidt aanbod geneesmiddelen uit voor landen met lage inkomens

Shutterstock 608662319 arme landen
Pfizer heeft zijn aanbod voor geneesmiddelen voor landen met lage inkomens flink uitgebreid. Met de uitbreiding van ‘An Accord for a Healthier World’ biedt het bedrijf zijn volledige portfolio van geneesmiddelen en vaccins op een non-profitbasis aan, om een betere gezondheid mogelijk te maken voor 1,2 miljard mensen die in 45 lage-inkomenslanden wonen.

Het Accord, dat in mei 2022 werd geïntroduceerd, is gericht op het sterk verminderen van gezondheidsongelijkheid tussen veel lage-inkomenslanden en de rest van de wereld. Bij de start omvatte toegang tot Pfizer’s gepatenteerde geneesmiddelen en vaccins op een non-profitbasis voor 45 lage-inkomenslanden. Om nog beter af te stemmen op de ziektelast en onvervulde behoeften van patiënten in deze landen, breidt Pfizer het aanbod uit met producten waarvan het patent is verlopen. Zo komt het totale aanbod van 23 middelen op ongeveer 500 producten waarvoor het bedrijf de wereldwijde rechten heeft.

Gezondheidskloof

‘We zijn met dit akkoord gestart om de ernstige gezondheidskloof die in onze wereld bestaat, te helpen verkleinen’, aldus Marc Kaptein, medisch directeur bij Pfizer Nederland. ‘Met deze uitbreiding willen we verder bijdragen aan een wereld waarin alle mensen toegang hebben tot de medicijnen en vaccins die ze nodig hebben om langer en gezonder te leven.’ Samen met overheden en andere partners werkt Pfizer ook aan oplossingen die gericht zijn op het vinden van snellere en efficiëntere routes voor de levering van medicijnen en vaccins, en het versterken van de middelen, capaciteiten en platforms die snelle en duurzamere toegang tot die geneesmiddelen mogelijk kunnen maken.

Rwanda

Het Accord-portfolio omvat geneesmiddelen en vaccins voor de grootste infectieziekten en niet-overdraagbare ziekten waar lage-inkomenslanden vandaag de dag mee te maken hebben. Sinds de introductie draagt het akkoord bij aan het aanpakken van de wereldwijde gezondheidsgelijkheid door zowel levering van medicijnen en vaccins als versterking van het gezondheidssysteem. Zo heeft Rwanda al negen Pfizer-geneesmiddelen en -vaccins ontvangen voor de behandeling van bepaalde kankers, infectie- en ontstekingsziekten. In samenwerking met het Rwandese ministerie van Volksgezondheid heeft Pfizer professionele gezondheidszorgeducatie en -training gegeven om de levering te ondersteunen. En in november heeft Pfizer zijn eerste ‘Global Health Team’ naar het land gestuurd om kansen voor optimalisatie van de toeleveringsketen op lange termijn te helpen identificeren.

Ook nieuwe producten

Ook als Pfizer nieuwe geneesmiddelen en vaccins introduceert, worden deze zonder winstoogmerk opgenomen in de Accord-portefeuille.

Lees meer in het persbericht van Pfizer