29-07-2020

Plasmabedrijven werken in CoVlg Plasma Alliantie aan geneesmiddel COVID-19

Tien mondiale en regionale plasmabedrijven, waaronder VIG-leden Takeda en CSL Behring, hebben een alliantie opgericht die werkt aan de ontwikkeling van een merkloos plasmamedicijn voor de behandeling van patiënten met COVID-19.

De CoVlG Plasma Alliantie ontwikkelt een zogenaamd hyperimmuun globuline (H-lg), een immuuntherapie die is gebaseerd op humaan bloedplasma. De behandeling bevat hoge, constante hoeveelheden antilichamen tegen het nieuwe coronavirus. H-lg wordt gemaakt door plasma, dat is gedoneerd door mensen die zijn hersteld van COVID-19, te bundelen, verwerken en concentreren. Het kan één van de eerste, mogelijke behandelopties zijn voor mensen die risico lopen op ernstige complicaties als gevolg van COVID-19.

Kansen vergroten
‘Het is een uniek samenwerkingsverband van wereldwijde plasmabedrijven’, aldus de tien bedrijven in een persbericht. ‘Samen zijn we sterker, zijn we sneller en kunnen we mogelijk meer levens redden.’ Doel van de Alliantie is de ontwikkeling van dit potentiële geneesmiddel te versnellen, kansen op succes te vergroten en de levering en beschikbaarheid te vergroten, op het moment dat het wordt goedgekeurd.

Donoren gezocht
De eerste en belangrijkste stap bij de ontwikkeling van het plasmamedicijn is het verzamelen van voldoende plasma van herstelde coronapatiënten (convalescent plasma). Hiervoor is de Alliantie op zoek naar donaties. De meeste Alliantie-inzamelpunten verzamelen het convalescent plasma. Hoe eerder herstelde COVID-19-patiënten hun plasma doneren, des te eerder de therapie kan worden geproduceerd en klinische onderzoeken van start kunnen gaan.

Klinische proeven
Klinische onderzoeken starten naar verwachting deze zomer, gericht op het toetsen van de veiligheid en werkzaamheid van CoVlg-19 als potentieel geneesmiddel voor mensen die risico lopen op ernstige complicaties als gevolg van COVID-19.

Persbericht CoVlG Plasma Alliantie