10-11-2020

Praat mee over coronavaccins op 8 december!

Coronavaccins houden mensen enorm bezig. Maar hoe vaak krijg je nu de kans om zélf vragen te stellen aan farma-experts? Op 8 december kan dat, voor het eerst. In een publieksdebat dat is georganiseerd door de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG).

Dat er veel interesse is voor coronavaccins en -medicijnen, werd op 5 november nog eens onderstreept. Tijdens ‘Het Grootste Coronaspreekuur’ van het CBG keken duizenden Nederlanders via YouTube naar een programma waarin presentator Jeroen Pauw in gesprek ging met tal van deskundigen. Wie inlogde, kon vragen stellen via de chat.

Vier panelleden

Wanneer komt er een goed coronavaccin? Hoe testen geneesmiddelenbedrijven eigenlijk precies of zo’n vaccin werkt en veilig is? En is er al iets te zeggen over mogelijke bijwerkingen? Deze en andere vragen zal dagvoorzitter Anouschka Laheij op 8 december voorleggen aan een panel van vier deskundigen: Hanneke Schuitemaker (hoofd vaccinontwikkeling bij Janssen Vaccines), Marc Bonten (arts-microbioloog in het UMC Utrecht), Andrea Evers (hoogleraar gezondheidspsychologie aan de Universiteit Leiden) en Marc Kaptein (medisch directeur bij Pfizer).

Chatvragen

Online deelnemers kunnen via de chatfunctie vragen stellen aan deze vier deskundigen én een chatteam met experts van geneesmiddelenbedrijven. Dit publieksdebat wordt georganiseerd door de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG), de brancheorganisatie van ruim veertig innovatieve geneesmiddelenbedrijven met een vestiging in Nederland.

In de media

De vier panelleden laten op tv en internet regelmatig van zich horen. Zo reageerde Marc Bonten maandag in Nieuwsuur nog op de update over het coronavaccin in ontwikkeling van Pfizer.
Hanneke Schuitemaker geeft in programma’s als Nieuwsuur en Op1 van tijd tot tijd een toelichting op de vaccinontwikkeling van Janssen.
Ook Andrea Evers maakt dit jaar veelvuldig haar opwachting in programma’s als Nieuwsuur en Jinek, waarin zij vooral ingaat op gedrag en psychologie. ‘We vragen de grootste gedragsverandering die we ooit in de geschiedenis van mensen hebben gevraagd, dat is nogal wat’, zei ze onlangs. ‘Opvallend is dat we daarbij vooral denken dat ánderen het niet goed doen.’
Marc Kaptein belichtte onder andere in programma’s als Nieuwsuur en Wakker Nederland de stand van zaken over het vaccin van Pfizer. Kaptein: ‘Het allerbelangrijkste criterium voor toelating van een vaccin is dat de bijwerkingen acceptabel zijn.’

Aanmelden kan al
Dit live event vindt plaats op dinsdagavond 8 december, van 19.30 tot 21.00 uur. Het debat is gratis en toegankelijk voor álle Nederlanders. Attendeer hier dus vooral familieleden, buren en vrienden op! Aanmelden kan via onderstaande link. Deelnemers ontvangen kort voor het publieksdebat een linkje.

Aanmelden voor publieksdebat op 8 december

Animatie CBG over coronavaccins