01-07-2019

‘Prijsverhoging depressiemedicijn vraagt om uitleg’

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen begrijpt dat er vragen zijn over de prijsverhoging van Priadel, een geneesmiddel voor mensen met een bipolaire of depressieve stemmingsstoornis. Een nadere toelichting is wenselijk, vindt de Vereniging.

Diverse media berichtten afgelopen dagen over de prijsverhoging. Het bewuste geneesmiddel, dat per 1 juli plotseling wordt verdrievoudigd in prijs, wordt gemaakt door het Britse Essential Pharma. Dit bedrijf is geen lid van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen.

Uitleg
De Vereniging kan geen uitspraken doen over individuele prijzen van geneesmiddelen. Maar grote en onverwachte prijsverhogingen vragen op zijn minst om een goede uitleg. Daarbij is het uitgangspunt dat geneesmiddelenbedrijven een maatschappelijke rol hebben en mede verantwoordelijkheid dragen voor blijvende toegankelijkheid en betaalbaarheid van medicijnen.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Samen met de aangesloten bedrijven in Nederland werkt de Vereniging aan een code. Met deze code laten bedrijven zien dat ze zich bewust zijn van hun grote maatschappelijk verantwoordelijkheid. De Vereniging ziet dit als een belangrijke nieuwe stap in het collectieve bewustzijn van de geneesmiddelensector.

Bericht NOS

Bericht Volkskrant