24-09-2019

Psychische aandoeningen verdienen meer aandacht

Eén op de vier mensen heeft of krijgt een hersenaandoening. Er is daarom meer onderzoek nodig naar psychische en neurologische aandoeningen. Daarnaast is het belangrijk dat er meer maatschappelijk draagvlak is voor psychische ziekten.

Dat zegt Gerard Schouw, directeur van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen in een sponsored bijlage van Lundbeck in de Telegraaf. Onderzoek naar psychische aandoeningen is erg ingewikkeld, omdat het brein zo complex is, geeft Schouw aan. Een voorbeeld hiervan is de ziekte van Alzheimer; hier wordt al dertig jaar onderzoek naar gedaan, maar er is nog geen behandeling.

Stigma
Er moet meer aandacht komen voor het stigma rondom psychische aandoeningen, vindt ook Ger Janssen, Country Manager van Lundbeck Nederland. Het Deense geneesmiddelenbedrijf heeft diverse geneesmiddelen gericht op de behandeling van psychiatrische en neurologische aandoeningen. ‘De kennis rondom hersenziekten, zoals depressie en schizofrenie, is over het algemeen onvoldoende. Mensen denken vaak dat een depressie wel over gaat als je “even lekker gaat sporten” of er met iemand over praat’. ‘Men moet begrijpen dat het echt een ziekte is en geen aanstellerij of een dipje.’ Dat moet altijd je uitgangspunt zijn voor iedereen in de omgeving van de patiënt.

Snel herkennen
‘Een ander voorbeeld is schizofrenie, dat uit zich soms al op jonge leeftijd. Als je meer over deze ziekte weet, kun je het eerder herkennen en samen de juiste hulp zoeken’, legt Janssen uit. ‘Hoe eerder je mensen kunt helpen, hoe kleiner de kans is dat ze diep wegzakken in het ziekteproces. Daarmee kun je de gevolgen wellicht beperken. Je kan daarbij denken aan mentale schade, maar ook schade in de sociale context. Hoe eerder hulp wordt ingeschakeld, hoe groter de kans dat patiënten kunnen blijven werken bijvoorbeeld.’

Janssen heeft zich samen met zijn collega’s ten doel gesteld om de kennis en bewustwording over psychische aandoeningen te vergroten. Daarbij zoekt hij de samenwerking met diverse partijen waaronder andere geneesmiddelenbedrijven en universiteiten.

Lees het hele artikel in de Telegraaf