27-01-2021

Reactie EFPIA op distributie COVID-19 vaccins

Aantal coronavaccins in ontwikkeling stijgt naar 235
De Europese koepel voor geneesmiddelenbedrijven EFPIA publiceerde woensdag een verklaring over distributie van COVID-19 vaccins. De Nederlandse Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) onderschrijft deze verklaring.

EFPIA gaat in op het voorstel van de Europese Commissie inzake een systeem dat export van vaccins inzichtelijker maakt. Hoewel er nog onduidelijkheid is over de concrete uitwerking van dat plan, is het van vitaal belang dat dergelijke maatregelen niet belemmerend zijn voor de export van vaccins of de import van essentiële grondstoffen, aldus EFPIA.

Uiterste inspanning

‘We begrijpen de frustratie over tijdelijke verlaging van de aantallen vaccins die geneesmiddelenbedrijven kunnen leveren, want COVID-19 raakt ons allemaal hard’, schrijft EFPIA. De brancheorganisatie wijst er tegelijkertijd op dat de bedrijven al een jaar lang een uiterste inspanning leveren om de vaccins snel en veilig te ontwikkelen, produceren en distribueren.

Knelpunten oplossen

Ruim 7 miljoen doses coronavaccins zijn per 27 januari al afgeleverd binnen de Europese Unie, terwijl het Europese medicijnagentschap EMA pas ruim een maand geleden het eerste vaccin goedkeurde.
‘Dit is een ongelooflijke prestatie, die te danken is aan samenwerking tussen wetenschappers, bedrijven, de logistieke sector, overheden en zorgsystemen’, schrijft EFPIA. ‘Maar schommelingen in de leveringen van vaccins, hoe vervelend ook, kunnen voorkomen bij het produceren van complexe biologische producten. We werken dag en nacht om knelpunten op te lossen en de capaciteit van onze fabrieken te verhogen.’

Volledige EFPIA bericht 27.01.21 (Engels)