17-05-2022

Reminder 19 mei VIG Talk publiek-private samenwerking

Marc Bonten en Teun van Gelder
De VIG Talk van aanstaande donderdag staat volledig in het teken van publiek-private samenwerking. Marc Bonten en Teun van Gelder spreken onder andere over twee actuele initiatieven: het Innovative Medicines Initiative en het landelijk expertisecentrum geneesmiddelenontwikkeling. Aanmelden kan nog!

Of het nu gaat over pre-klinisch onderzoek of klinische studies, geen enkel geneesmiddel wordt tegenwoordig ontwikkeld zonder intensieve samenwerking tussen publieke en private partijen. Wat kunnen we van elkaar leren en hoe kunnen we de samenwerking verder optimaliseren? Hierover wisselen we met elkaar van gedachten in de VIG Talk van 19 mei.

Sprekers

De eerste spreker is prof. dr. Marc Bonten, als arts-microbioloog verbonden aan het UMC Utrecht. Sinds de COVID-19 pandemie is hij regelmatig te gast in de media. Zo gaf hij in het tv-programma Nieuwsuur de afgelopen twee jaar regelmatig zijn visie op de bestrijding van het coronavirus. Maar in deze VIG Talk kijkt hij vooral vooruit. Sinds 1 maart leidt Bonten namelijk een groot academisch netwerk voor klinisch onderzoek op het gebied van infectieziekten. 'Wat zijn de lessen uit de COVID-19 pandemie voor de publiek-private samenwerking in dit netwerk?'

De tweede spreker is prof. dr. Teun van Gelder, internist-klinisch farmacoloog en hoogleraar geneesmiddelenontwikkeling bij het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Hij is een van de initiatiefnemers van het Nationaal Farmaceutisch Kenniscentrum, dat zich richt op de uitwisseling van kennis en het ondersteunen van academische onderzoekers bij geneesmiddelenontwikkeling. ‘Wat zou de rol kunnen zijn van het beoogde landelijke expertisecentrum, geopperd recent door de KNAW, om geneesmiddelen sneller bij de patiënt te krijgen?'

Discussie

Na een korte presentatie gaat moderator Gerard Schouw (directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen) met beide sprekers in gesprek over hun bijdragen. Deelnemers aan de VIG Talk kunnen zich via de chatfunctie mengen in de discussie en vragen stellen aan de gasten.

Aanmelden

De (online) VIG Talk wordt live uitgezonden, op donderdag 19 mei 2022, van 16.00 tot 17.00 uur. U kunt zich aanmelden via de aanmelden via onderstaande link. Deelnemers ontvangen kort voor het event een link voor online toegang.

Aanmelden VIG Talk 19 mei