31-03-2020

Roche deelt receptuur coronatest

Aantal coronavaccins in ontwikkeling stijgt naar 235
Roche deelt de samenstelling en receptuur van een vloeistof die nodig is voor coronatesten met de Nederlandse overheid. Feike Sijbesma, speciaal gezant in de coronacrisis, is blij met deze samenwerking maar geeft aan dat het probleem met coronatesten hiermee niet direct is oplost. 'Er zijn op vele vlakken tekorten.'

Roche heeft aangegeven volop te willen helpen en samenwerken met alle partijen. 'Ik ken Roche als een verantwoordelijk bedrijf. Deze bedrijven staan erg onder druk. Ze zien hun vraag enorm toenemen en moeten ineens hun productie vergroten. Ik ben blij waar we nu staan.' Dat zei Sijbesma vrijdag in het tv-programma Op1 naar aanleiding van de recente publiciteit over de beschikbaarheid en samenstelling van een vloeistof die nodig is voor coronatesten. De oud-topman van biochemieconcern DSM is als speciaal gezant onder meer belast met het uitbreiden van de testcapaciteit.

Uitbreiding productiecapaciteit

Roche ziet de enorme vraag naar COVID-19-tests in Nederland en wil alles doen wat in haar vermogen ligt om patiënten en zorgverleners te ondersteunen. Zo heeft het bedrijf de afgelopen maanden de productie verdrievoudigd en maakt per maand 8,5 miljoen testen. Roche ontwikkelde een snelle test waarmee 1.444 patiënten in acht uur tijd kunnen worden getest op het coronavirus. 'Dit vraagt het uiterste van de productiecapaciteit. We werken keihard om deze testen zo snel mogelijk bij de patiënt te krijgen', aldus Celia Noordegraaf, woordvoerder van Roche.

Leveringsproblemen

Het Financieele Dagblad meldt maandag dat Roche niet de enige partij is die kampt met leveringsproblemen. 'Dat Roche nu het recept voor een onderdeel vrijgeeft, lost weinig op', schrijft de krant. Er zijn volgens moleculair microbioloog Richard Molenkamp, tekorten op elk vlak: 'Een volgend onderdeel van het proces wordt dan de limiterende factor.'

Testcapaciteit

'Omdat de vraag in Nederland naar testen enorm is gestegen, hebben we de productie direct bij de uitbraak van het coronavirus gemaximaliseerd. Ook werken we nauw samen met andere partijen om de testcapaciteit verder te verhogen', aldus Roche. Het bedrijf geeft aan dat er op dit moment geen tekort is aan de lysisbufferoplossing van Roche, de vloeistof die nodig is voor coronatesten. Er is ook geen patentbescherming op lysisbuffer zelf. Samen met de overheid wordt gezocht naar partijen die in staat zijn om deze buffer veilig en betrouwbaar te kunnen produceren. Maar er is meer nodig dan een buffer, de test moet vervolgens ook op een betrouwbare en valide manier gemaakt worden.

Taskforce Diagnostiek

Onlangs heeft minister Hugo de Jonge, in nauwe samenwerking van Sijbesma de Taskforce Diagnostiek opgericht, met deelnemers vanuit het RIVM, Nederlandse Vereniging van Medische Microbiologen en Diagned. Deze werkgroep verzorgt de landelijke coördinatie van de inzet van beschikbare coronatests. Roche is hier sinds de start nauw bij betrokken en verleent haar volledige medewerking.