14-07-2020

RocheDialogues@Home in teken medicijnverspilling

Verspilling van geneesmiddelen zet de betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg onder druk. Wat kunnen we doen om verspilling te voorkomen? Deze vraag staat centraal tijdens RocheDialogues@Home op 13 augustus.

In deze online RocheDialogues vertellen Brigit van Soest-Segers, programmamanager van de Coalitie Duurzame Farmacie, Wendy Maas, health policy lead bij Roche, en Gertjan Hooijman, apotheker bij Alphega apotheek Asten hoe zij aankijken tegen het voorkomen van medicatieverspilling. Journalist Inge Diepman zal de online sessie begeleiden. De interactieve bijeenkomst is van 11.00 tot 12.00 uur.

Ketenaanpak
In een interview met Roche vertelt Van Soest over haar inspanningen als programmamanager Duurzame Pharmacie voor de VIG, Bogin, Neprofarm en KNMP. Sinds januari 2019 maakt zij zich sterk voor een duurzame farmacie. Om haar doelen te bereiken kiest Van Soest bewust voor een ketenaanpak, ook in het geval van medicijnverspilling. ‘Dit is nodig omdat een interventie op één plek in de keten weer gevolgen heeft voor de situatie elders in de keten’, zegt Van Soest.’ We moeten deze handschoen dus samen oppakken. Ik wil iedereen motiveren om hieraan bij te dragen.’