28-11-2022

Sabine Tews: ‘Iedere toenadering is er één’

Gilead Sabine Tews VIG
Sabine Tews werkte jarenlang in verschillende Europese landen. Toch is ze verrast over de geheel eigen werkcultuur in Nederland. Wat ze heel erg waardeert is het zelfbewuste en zelfstandige van de collega’s in Nederland. Het Nederlandse gepolder daarentegen, was even wennen voor de, van oorsprong Duitse, nieuwe general manager van Gilead Sciences Netherlands.

‘Om nog beter als één team samen te werken is goede afstemming cruciaal. Want beslissingen nemen doe je uiteraard op basis van consensus van betrokkenen, maar op een bepaald moment moet je knopen doorhakken', aldus Tews. 'We zijn een internationaal bedrijf met een sterke beslissingscultuur, dat is altijd onze kracht geweest.’

Stigmatisering

Tews’ achtergrond in de virologie is de reden dat ze bij Gilead wilde werken. Vanwege de strijd tegen het hiv-virus. ‘In de jaren ’80 heb ik als tiener de opkomst van aids volop meegekregen. Het waren angstige tijden, aids was toen een dodelijke ziekte en patiënten werden ernstig gestigmatiseerd. Ik was toen al bijzonder geïnteresseerd in alles wat met het virus te maken had, in zowel de virologische als de maatschappelijke kant. Ik weet bijvoorbeeld nog goed dat er een artsencollectief in Duitsland was dat aidspatiënten behandelde, en daardoor uit de praktijkruimte werd gezet. Dat kan je je nu niet meer voorstellen, maar toch valt er op het gebied van stigmatisering nog veel te winnen.’

N=N

Vandaag de dag is aids geen dodelijke ziekte meer, maar een chronische aandoening. De behandeling van hiv is gericht op onderdrukking van het virus. Als de behandeling succesvol is, is het virus niet langer meetbaar in het lichaam, en dus ook niet langer overdraagbaar. ‘We noemen dat N=N’: ‘Niet meetbaar = Niet overdraagbaar’, legt Tews uit. ‘Dit laatste is een belangrijk argument in de antistigmatisering van mensen die leven met hiv. Veel mensen weten dit niet, waardoor er nog te veel fabels zijn over hiv.’ Gilead ziet het als een belangrijke taak om behalve patiënten, ook het publiek goed voor te lichten en stigma’s te bestrijden. Tews: ‘Zeker de helft van de mensen die leven met hiv in Nederland heeft te maken met discriminatie. Dit veroorzaakt stress en andere gezondheidsklachten. Discriminatie heeft bovendien een negatief effect op de bestrijding van het virus want door het stigma wordt er minder makkelijk over hiv gepraat. Terwijl dit juist nodig is voor goede preventie.’

Kleine gemeenschap

In de sector die zich met hiv bezighoudt wordt van meet af aan nauw samengewerkt door artsen, patiënten en de geneesmiddelenproducent. ‘Het is een relatief kleine gemeenschap, je kent de artsen en de patiëntgroepen en als farma ben je een partner’, aldus Tews. “Wij hebben expertises en mogelijkheden die artsen en patiënten niet hebben. En omgekeerd. We maken gebruik van elkaars sterke punten.’ In Nederland merkt Tews dat het gevoel van partnerschap nog niet altijd wederzijds is. ‘Daar is nog werk aan de winkel, maar ik geloof er heilig in dat je iedere dag een beetje het verschil kunt maken. Ook al ziet niet iedere zorginstelling in Nederland ons als partner, ik zie hen wel zo. En iedere toenadering is er één. Daar doen we het voor.’

Hoe zie je de toekomst van Gilead?

‘We zijn een sterk groeiend bedrijf. We hebben mooie successen beleefd in de strijd tegen hiv en hepatitis C (hcv). We waren de eerste met een geneesmiddel tegen hcv, deze aandoening is inmiddels in Nederland zo goed als verdwenen. En we blijven ons inzetten voor nieuwe innovaties op het gebied van preventie, behandeling en genezing van hiv. Daarnaast hebben we sinds enkele jaren ook aandacht voor oncologie, onder andere voor borstkanker en hematologische kanker. Voor deze laatste vorm van kanker hebben we een celtherapieproduct waarbij cellen van kankerpatiënten in een laboratorium genetische worden gemodificeerd. Deze cellen kunnen dan kankercellen herkennen en vervolgens aanvallen en uitschakelen.’

Op 1 december is het Wereld AIDS dag. Denk je dat er over 20 jaar nog steeds een World Aids Dag is?

Ik hoop het niet, we hebben de expertise in huis dus ik ga er vanuit dat we de komende jaren een geneesmiddel zullen ontwikkelen. Dit jaar is een bijzonder jaar voor ons: het is de 35e Wereld Aids Dag, en Gilead bestaat 35 jaar. Dat laatste hebben we natuurlijk al uitgebreid gevierd. Voor Wereld Aids Dag staan diverse activiteiten op de planning, waaronder deelname aan het Nationaal Congres Soa*Hiv*Seks voor hulpverleners en patiënten in Utrecht. Gilead speelt een belangrijke rol in de wereldwijde inspanningen om de hiv-epidemie voor iedereen en overal te helpen beëindigen. We zijn er trots op dat we deel uitmaken van deze gemeenschap, en blijven ons inzetten om nieuwe manieren te vinden om ongelijkheden in hiv-zorg aan te pakken, zowel in Nederland als wereldwijd.’

Lees ook: Aidsfonds slaat alarm: hiv-bestrijding loopt wereldwijd vast door ongelijkheid en discriminatie