18-06-2019

Samenwerking GSK met CRISPR-Cas pioniers

GSK en CRISPR-Cas pioniers van de Universiteit van Californië richten samen een nieuw laboratorium op om te onderzoeken hoe genmutaties ziekten veroorzaken en nieuwe CRISPR-Cas technologieën te ontwikkelen.

Met de oprichting van het laboratorium hopen beiden partijen nieuwe ontdekkingen voor behandelingen te versnellen. CRISPR-Cas is een nieuwe technologie die het mogelijk maakt om erfelijk materiaal nauwkeurig en efficiënt te veranderen. CRISPR-Cas kun je zien als een schaartje dat het DNA op een heel specifieke plaats kan ‘knippen’.

Verbeteren en versnellen
‘We zien vaker dat bedrijven en wetenschappers elkaar opzoeken’ zei Peter Bertens, senior beleidsadviseur bij de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen maandag op Radio1. ‘Bedrijven zijn altijd op zoek naar methoden die het onderzoeksproces verbeteren en versnellen. Onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen is een onzeker proces. Van de tienduizend stoffen waar naar gekeken wordt bereikt uiteindelijk maar één de patiënt. De rest valt af.’

Nauwkeurige technologie
CRISPR-Cas is zo’n nauwkeurige technologie dat er waarschijnlijk heel snel stoffen gevonden worden die daadwerkelijk tot een geneesmiddel kunnen leiden. Veel ziektes worden veroorzaakt door afwijkingen in het DNA en deze zijn nu theoretisch te repareren. ‘In de toekomst kunnen we met deze technologie geneesmiddelen ontwikkelen die patiënten kunnen helpen en mogelijk zelfs genezen’ zegt Bertens. ‘Denk hierbij aan betere resistentie tegen ziekteverwekkers als tbc en hiv. Maar ook aan erfelijke aandoeningen als de bloedziektes sikkelcelanemie en thalassemie, en bepaalde vormen van blindheid bij kinderen’.

Aanjagen innovatie
De Universiteit van Californië gaat de wetenschappelijke resultaten publiceren. Ook worden voor uitvindingen octrooien aangevraagd, zodat ze gebruikt kunnen worden als basis voor de ontwikkeling van geneesmiddelen. De informatie uit deze octrooien wordt ook gepubliceerd. ‘Hiermee wordt innovatie verder aangejaagd’ laat Bertens weten.

Steeds meer samenwerkingen
Ook tussen geneesmiddelenbedrijven en kleine start-ups ontstaan steeds meer samenwerkingen. Onder meer Pfizer, Takeda en Bayer (leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen) werken samen met andere partijen op het gebied van CRISPR-Cas. Het duurt nog wel even voordat alle samenwerkingen daadwerkelijk tot een nieuw geneesmiddel leiden. Geneesmiddelontwikkeling duurt gemiddeld twaalf jaar. Na experimenten in het lab en testen in het ziekenhuis moet het middel eerst voor goedkeuring langs de Europese geneesmiddelautoriteit, EMA. Daarna moet het nog opgenomen worden in het verzekerde pakket en in behandelrichtlijnen.

Radio-interview Radio1