21-04-2020

Sanofi en GSK bundelen krachten voor COVID-19 vaccin

GSK en Sanofi, twee lidbedrijven van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG), meldden afgelopen week een mooie nieuwe samenwerking. De twee bedrijven kondigden aan samen aan de slag te gaan met de ontwikkeling van een vaccin tegen COVID-19.

Het is de bedoeling dat GSK en Sanofi gaan samenwerken bij zowel de ontwikkeling als productie van een vaccin tegen COVID-19. Daarbij wordt technologie van beide bedrijven gebruikt.

Antigen en adjuvans

Sanofi heeft op basis van recombinant DNA techniek een antigen ontwikkeld, dat een exacte genetische match is met proteïnen die zich bevinden aan de oppervlakte van het COVID-19 virus.
GSK heeft een adjuvans techniek die ingezet kan worden bij een pandemie. Een adjuvans kan de hoeveelheid vaccin die nodig is per dosis verlagen. Dat maakt het mogelijk om meer doses te produceren en zo meer mensen te beschermen. Juist in een pandemie is dat belangrijk.
De combinatie van een antigen gebaseerd op proteïnen samen met een adjuvans is bekend en wordt al gebruikt in diverse vaccins. Door de handen ineen te slaan, hopen de bedrijven sneller een vaccin te kunnen bereiken.

Versnelling
‘Sinds het uitbreken van deze ongekende wereldwijde gezondheidscrisis, is het duidelijk dat niet één bedrijf alleen een oplossing kan vinden’, zegt Paul Hudson (CEO Sanofi). ‘Om die reden streeft Sanofi er voortdurend naar om de eigen expertise en
resources in te zetten samen met anderen, zoals GSK. Met als doel het creëren en maken van voldoende vaccin om dit virus te stoppen.’
‘Deze samenwerking brengt twee van de grootste vaccinbedrijven samen’, zegt Emma Walmsley (CEO GSK). ‘Door de combinatie van onze wetenschappelijke kennis, technologieën en capaciteit, geloven we dat we kunnen bijdragen aan versnelling van de wereldwijde inspanningen om een vaccin te ontwikkelen.’

Betaalbaar en beschikbaar
Gezien de buitengewone humanitaire en financiële uitdagingen van de pandemie zijn beide bedrijven er van overtuigd dat wereldwijde toegang tot COVID-19 vaccins een prioriteit is. GSK en Sanofi willen zorgen dat een gezamenlijk vaccin betaalbaar en beschikbaar is voor mensen in alle landen.

Persbericht Sanofi en GSK