25-02-2020

Sanofi richt zelfstandige onderneming op voor grondstoffen

Sanofi richt een zelfstandige Europese onderneming op voor de productie en verkoop van werkzame farmaceutische bestanddelen. Doel van dit nieuwe bedrijf is de Europese afhankelijkheid van toevoer van grondstoffen uit Azië te verkleinen.

Dat maakte Sanofi, lid van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddeln, maandag bekend in een persbericht. In het nieuwe bedrijf gaat Sanofi de commerciële en ontwikkelingsactiviteiten op het gebied van active pharmaceutical ingredients (API’s) combineren met zes bestaande Europese API-productievestigingen: Brindisi (Italië), Frankfurt (Duitsland), Haverhill (VK), St Aubin les Elbeuf (Frankrijk), újpest (Hongarije) en Vertolaye (Frankrijk).

Medicijntekorten
Met de nieuwe onderneming wil Sanofi de productie- en leveringscapaciteit van API’s voor Europa en daarbuiten vergroten en veilig stellen, en daarmee een bijdrage leveren aan de bestrijding van de medicijntekorten in Europa. Tevens verkleint het daarmee de afhankelijkheid van Europa van grondstofproductie in de Aziatische regio.
‘Dit nieuwe bedrijf moet zorgen voor een grotere stabiliteit in de levering van geneesmiddelen aan miljoenen patiënten in Europa en daarbuiten’, aldus Philippe Luscan, Executive Vice President Global Industrial Affairs van Sanofi in een toelichting.

Nummer twee wereldwijd
De nieuw op te richten onderneming wordt het tweede grootste API-bedrijf ter wereld, met naar schatting 3.100 hoog opgeleide medewerkers. Het hoofdkantoor zal gevestigd worden in Frankrijk. In 2022 neemt het bedrijf een besluit over een mogelijke beursgang aan Euronext Parijs, afhankelijk van de marktomstandigheden.

Afhankelijkheid
De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen ondersteunt initiatieven om de productie van geneesmiddelen terug te halen naar Europa. Door de grote afhankelijkheid van China en India zijn we te kwetsbaar geworden. Dat kan een enorme impact hebben op de beschikbaarheid van geneesmiddelen voor de patiënt.

Persbericht Sanofi