10-05-2022

Save the date: Dag van de Code 7 juli

Nieuws code
Op 7 juli, de Dag van de Code, meten we de maatschappelijke temperatuur van de geneesmiddelensector. Dat doen we jaarlijks rondom een aantal actuele thema’s in de zorg. Dit jaar zoomen we in op duurzame farmacie en maatschappelijk verantwoord ondernemen, belangrijke waardes binnen de Code.

De Dag van de Code vindt plaats op 7 juli, van 14.30 tot 17.00 uur bij lidbedrijf Takeda in Hoofddorp. Zij zijn gehuisvest in Pharos, dat bedrijfsverzamelgebouw dat symbool staat voor een gezonde werkomgeving; zero waste, circulariteit en duurzaam energieverbruik, maar ook een gezondheid en vitaliteit waren de uitgangspunten bij de herontwikkeling van dit bijzondere kantoorgebouw nabij Schiphol.

Programma

Cathy van Beek, voorheen kwartiermaker duurzame zorg voor VWS, en lid van het Adviescollege Code, geeft de aftrap en neemt de sector mee in de laatste ontwikkelingen en duurzaamheidsuitdagingen binnen de zorg. Onder het mom ‘Duurzaam, durven, doen!’ laten geneesmiddelenbedrijven in korte pitches hun eigen inspirerende initiatieven zien op het gebied van duurzaamheid. We sluiten de Dag van de Code af met een ‘bewuste borrel’.

Dag van de Code

De aandacht voor verduurzaming en maatschappelijk verantwoord ondernemen neemt steeds meer toe. Dit geldt ook voor de geneesmiddelensector. Elk jaar worden er in Nederland rond de 420 miljoen geneesmiddelen verstrekt, waardoor mensen genezen, minder pijn hebben en beschermd worden tegen ziektes. Maar geneesmiddelen hebben ook een impact op het milieu. Met het ondertekenen van de Green Deal Duurzame Zorg spreken de geneesmiddelenbedrijven de belofte uit de footprint van de gehele levenscyclus van geneesmiddelen terug te dringen.

Maar maatschappelijke verantwoord ondernemen gaat om meer dan ‘groen’. Het begint met het kennen van je belanghebbenden, opkomen voor patiënten, middelen ter beschikking stellen voor maatschappelijke projecten en een inclusieve, inspirerende en veilige werkomgeving bieden aan medewerkers en onze partners. Ook hier zullen we nader op ingaan tijdens de Dag van de Code.

Aanmelden

Doet u ook mee? Aanmelden voor de Dag van de Code kan al via de aanmeldknop onderaan deze pagina (alleen voor leden van de VIG). Binnenkort maken we het volledige programma bekend. Houd de nieuwsbrief van de VIG in de gaten voor updates!

Over de Code

Innovatieve geneesmiddelen bedrijven hebben drie jaar geleden hun handtekening gezet onder de maatschappelijke Code van de sector. Deze Code van en voor de leden van onze vereniging is uniek in de wereld en borgt onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bedrijven laten met de Code zien dat ze een eerlijke en betrouwbare zorgpartner zijn en daarnaast een bredere rol spelen in de samenleving.

Aanmelden Dag van de Code