16-04-2021

Schouw in De Nieuws BV: ‘Deltaplan geneesmiddelen nodig’

Gerard Schouw de nieuwsbv
‘COVID-19 zal niet de laatste pandemie zijn die ons treft, dus we moeten samen met de overheid een Deltaplan maken voor geneesmiddelen en vaccins.’ Dat zei VIG-directeur Gerard Schouw vrijdag in De Nieuws BV, live op NPO Radio 1.

Schouw sprak met presentator Patrick Lodiers en parlementair journalist Peter Kee onder meer over pandemic preparedness. Dat onderwerp staat prominent in de brief aan informateur Tjeenk Willink, die de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) op 13 april verstuurde.
In die brief stelt de VIG voor om een tijdelijke kwartiermaker aan te stellen, die in samenwerking met de overheid en bedrijven binnen zes maanden een ambitieus en breed gedragen Geneesmiddelenconvenant 2025 opstelt. In De Nieuws BV werd dit convenant omschreven als een Deltaplan.

Perfecte timing

De geneesmiddelensector wil graag met het nieuwe kabinet een meerjarig actieplan maken, zodat ons land beter voorbereid is op nieuwe pandemieën. In dat kader is het ook broodnodig om ontwikkeling en productie van medicijnen en vaccins terug te halen naar Nederland, om minder afhankelijk te worden van landen als India en China. Dit verdient een stevige alinea in het nieuwe regeerakkoord, aldus Schouw. Hij benadrukte dat dit Nederland alles in zich heeft om het Boston aan de Noordzee te worden, en dat dit ons land ook in economisch opzicht geen windeieren zal leggen.
‘De timing voor zo’n plan is goed’, zei Peter Kee in de uitzending van De Nieuws BV.

Brief aan informateur Tjeenk Willink

Boston aan de Noordzee