12-10-2021

Schouw: Maak van psychische gezondheid geen hoofdpijndossier

factheet Mentale Gezondheid, hoofdpijn
Ieder jaar op 10 oktober is het World Mental Health Day. In oktober staat de VIG daarom stil bij psychische gezondheid. En dit jaar is dat harder nodig dan ooit. Een groeiend aantal Nederlanders kampt met psychische problemen. Dat zorgt niet alleen voor veel persoonlijk leed, maar eist ook een hoge tol van de maatschappij en economie.

Het afgelopen jaar ging alle aandacht naar het bestrijden van de COVID-19-pandemie. Inmiddels zijn er meerdere vaccins waarmee we steeds meer grip krijgen op het virus. Maar pas nu is duidelijk dat de mentale gezondheid van veel Nederlanders zwaar onder druk staat.

Grote impact

Op deze speciale dag vragen wij daarom aandacht voor het groeiende aantal Nederlanders dat kampt met psychische problemen. ‘De impact is enorm, we moeten deze mensen niet uit het oog verliezen’, zegt Gerard Schouw, directeur VIG. ‘De kennis en bewustwording over psychische aandoeningen moeten we vergroten. En dat vergt een gezamenlijke inspanning, waar ook de geneesmiddelensector een rol bij kan spelen.’

Klinisch onderzoek

Klinisch onderzoek is een belangrijk deel van de zoektocht naar nieuwe behandelmogelijkheden voor mensen met mentale aandoeningen. Schouw: ‘Geneesmiddelenbedrijven werken aan 138 innovatieve geneesmiddelen, maar onderzoek bij psychische problemen gaat niet vanzelf. Het menselijk brein is erg complex. Niet al het onderzoek resulteert in een nieuw geneesmiddel.’

Stigma

Ondertussen kunnen we ons wel hard maken voor meer maatschappelijk draagvlak. ‘Dat begint met het gesprek aangaan’, vult Gerard Schouw aan. ‘Erover praten is enorm belangrijk, hoe eerder je mensen kunt helpen, hoe kleiner de kans is dat ze diep wegzakken in het ziekteproces.’

Factsheet

In het kader van World Mental Health Day heeft de VIG een factsheet opgesteld met daarin alle feiten en cijfers over de mentale gezondheid in Nederland. Wist u bijvoorbeeld dat 1,3 miljoen Nederlanders last hebben van burn-out klachten, 1,1 miljoen mensen van angstklachten en 1 miljoen mensen slikken antidepressiva. De mentale gezondheid van Nederland heeft in 2021 een dieptepunt bereikt; 15% van de bevolking van 12 jaar of ouder was psychisch ongezond. Lees meer in de Factsheet Mentale gezondheid in Nederland.

Factsheet Mentale gezondheid in Nederland [PDF]