07-05-2019

Schouw met economische missie naar Boston

Premier Rutte, minister Bruins (VWS) en VNO-NCW voorman Hans de Boer zijn enkele boegbeelden van een economische missie naar Boston, half juli. Ook Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, participeert in deze missie.

‘Dit driedaagse bezoek draait om de life sciences & health sector’, zegt Schouw. ‘Boston geldt als wereldwijde hoofdstad voor onderzoek en innovatie op dit gebied. Kennisuitwisseling tussen overheden, universiteiten, ziekenhuizen en biotech bedrijven is de rode draad in het programma. Zeer interessant voor ons, want de Nederlandse geneesmiddelensector de ambitie om van ons land het Boston van Europa te maken.’

Unieke concentratie

In de regio Boston zijn achttien van de twintig grootste biotechbedrijven ter wereld gevestigd. Ook de tien grootste bedrijven in medische hulpmiddelen zijn te vinden in dit gebied.
De medische sector in Boston is zowel omvangrijk als zeer geavanceerd. Vijf van de zes beste onderzoekziekenhuizen uit de Verenigde Staten bevinden zich in deze stad, die niet alleen de best mogelijke zorg wil leveren, maar er ook naar streeft om de stijging van zorgkosten te beperken. Dit genereert een grote belangstelling voor digitale innovaties in diagnose, behandeling en informatie-uitwisseling.

Stevige delegatie

Schouw: ‘Ik hoop dat we vanuit de Nederlandse innovatieve geneesmiddelensector een stevige delegatie kunnen afvaardigen voor deze belangrijke missie. Het programma en de aanwezigheid van onze premier en minister nodigen daar zeker toe uit.’
De missie duurt van woensdag 17 juli tot en met vrijdag 19 juli.