30-04-2019

Schouw: ‘Realistische wetgeving gentherapie nodig’

Gerard Schouw nw 09-2021
'De Nederlandse milieuwetgeving voor gentherapie is gedateerd en onnodig streng. Door de huidige toepassing van de wetgeving op geneesmiddelen, hebben pati\u00ebnten in Nederland vaak later toegang tot nieuwe medische technieken ten opzichte van andere landen.'

Dat zegt Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, in een reactie op het Algemeen Overleg over biotechnologie dat afgelopen week plaats vond in de Tweede Kamer. Kamerleden van D66 en VVD gaven daar aan dat kankertherapie moet worden uitgezonderd van strenge milieueisen. Schouw is blij voor de patiënt dat het onderwerp nu aandacht krijgt in de Kamer, want de 'huidige toepassing van de milieuwetgeving voor gentherapie is een groot obstakel voor patiënten die baat kunnen hebben bij nieuwe medische technieken.'

Laatste redmiddel

Eind vorig jaar vroeg Schouw al aandacht voor het onderwerp in een interview met Het Financieel Dagblad. Daarin gaf hij aan dat geneesmiddelenbedrijven, waaronder Novartis, Amgen, Gilead en GSK, miljarden steken in de ontwikkeling van gentherapieën, die soms een laatste redmiddel zijn bij ingrijpende ziektes. 'Maar de huidige milieuwetgeving zorgt ervoor dat Nederlandse patiënten hiervan slechts beperkt en laat gebruik kunnen maken', aldus Schouw.

Braafste jongetje

Bedrijven in Nederland moeten soms een jaar langer wachten op toestemming om hun gentherapie in te zetten dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk. Dat komt omdat de Europese richtlijnen voor milieubeleid in Nederland dusdanig streng worden geïnterpreteerd dat ook genetische modificatie voor geneesmiddelen hieronder vallen. In andere landen worden die Europese richtlijnen niet toegepast als het gaat om gentherapie. 'Het lijkt alsof Nederland het braafste jongetje van de klas wil zijn, met een onnodig strenge interpretatie van de wet', zegt Schouw.

Nadelig patiënt

Dat is zeer nadelig voor de patiënten in Nederland, geeft Schouw aan. 'Bedrijven bedenken zich wel twee keer of ze klinisch onderzoek op het gebied van gentherapie in Nederland laten uitvoeren. Dat betekent dat Nederlandse patiënten slechts beperkt en laat gebruik kunnen maken van gentherapie', aldus Schouw. Bij de huidige interpretatie van deze wetgeving zou theoretisch een Nederlandse patiënt die in het buitenland een genbehandeling heeft gekregen en terugkeert naar Nederland, officieel een importvergunning moeten hebben. Schouw: 'Het is positief dat er nu aandacht is vanuit het parlement voor deze kwestie.'

Artikel Wet houdt gentherapie weg bij patiënt