01-02-2022

Slim wc-blokje filtert medicijnresten uit rioolwater

Young Professionals Awards 2021 YIM wc-blokje
Een ‘slim’ wc-blokje dat medicijnmoleculen uit rioolwater filtert. Dit kan een laagdrempelige oplossing zijn voor het terugdringen van medicijnresten in water. Voor dit idee wonnen vier young professionals van Pfizer een duurzaamheidswedstrijd van de Amerikaanse Kamer van Koophandel AmCham.

Het concept van het wc-blokje is een bestaand idee van wateronderzoeksinstituut KWR, dat al langer onderzoek doet naar zeeftechnieken. Maar de financiering en het beschikbaar maken voor het grote publiek was een uitdaging. Koen de Boer, Anna Schegoleva, Oscar Lebbink en Friso Coerts van Pfizer besloten om het idee van het ‘slimme wc-blokje’ te pluggen en daarbij te kijken of ze de partijen die je nodig hebt voor de uitvoering samen aan tafel te krijgen.

Werking

Het wc-blokje scheidt elke keer als je doortrekt een bepaald mineraal af dat zich bindt aan medicijnmoleculen. Daardoor worden deze moleculen groot genoeg om door de filters in waterzuiveringsinstallaties te worden gevangen.

Verbinding

Via AmCham kwam het Pfizer- viertal in gesprek met Reckitt Bensicker - moederbedrijf van toiletblokjesmaker Harpic. KWR had al contacten lopen met Sibelco, een grondstoffenfabrikant die de gecoate mineralen maakt die zich aan de medicijnmoleculen binden. Koen de Boer: ‘Deze partijen willen samen nadenken hoe ze het wc-blokje daadwerkelijk op de markt kunnen krijgen.’

In Nederland komt jaarlijks via het riool zo’n 509 ton aan medicijnresten in het oppervlaktewater terecht, waarvan rioolwaterzuiveringsinstallaties zo’n 190 ton niet goed kunnen afbreken

Bron: VIG Talk Medicijnresten uit water

Starterskit

‘Een vervolg zou kunnen zijn dat je dit wc-blokje aanbiedt in een starterskit, op het moment dat een patiënt zijn eerste medicijnen ophaalt in de apotheek. Met een QR-code op de verpakking kunnen patiënten zelf herhaalverpakkingen van de wc-blokjes bestellen. Op deze manier worden patiënten zelf onderdeel van de oplossing’, zegt De Boer.

Uit onderzoek van KWR naar de bereidwilligheid van patiënten, blijkt dat 90% van de patiënten graag wil helpen om medicijnresten uit het milieu te houden. ‘Dat is dus ook hoopvol.’

Laagdrempelig

‘We hebben de award vooral gewonnen omdat het idee heel laagdrempelig is’, vertelt De Boer. ‘De jury van AmCham was onder de indruk dat we al de eerste stappen hadden genomen om het te realiseren. Ze hadden het idee dat wij na de wedstrijd met het idee zouden doorgaan.’

Verder uitwerken