07-02-2023

Startsein voor Europese benchmark klinische studies

Dokter in gesprek met patient
Een groep van publieke en private organisaties slaat de handen ineen voor een benchmark van geneesmiddelenstudies in de klinische fases. Doel is inzicht te verkrijgen in het Nederlandse landschap van klinische studies en een vergelijking te maken met andere landen in Europa.

De opdrachtgevers, Health~Holland, FAST, Invest-in-Holland, CCMO, DCRF, ACRON en de VIG* willen Nederland aantrekkelijker maken voor het organiseren, toetsen en uitvoeren van geneesmiddelenonderzoek. ‘We zijn blij dat we onze expertise en krachten kunnen bundelen en kijken enorm uit naar de resultaten’, aldus de gezamenlijke partijen.

Klinisch onderzoek

Klinische studies zijn nodig om nieuwe behandelingen te ontwikkelen. Dat is in eerste instantie belangrijk voor patiënten. Voor sommige mensen werken huidige behandelingen niet voldoende, de behandelingen kunnen ongewenste bijwerkingen veroorzaken, of zijn ze mogelijk niet gebruiksvriendelijk. Voor anderen is er wellicht geen doeltreffende behandeling voor hun medische aandoening. Klinische studies kunnen dan mogelijk uitkomst bieden richting betere behandeling. Daarnaast zorgen klinische studies voor een constante stroom aan nieuwe, wetenschappelijke kennis en investeringen die bijdragen aan de economie van Nederland.

Benchmark

De benchmark zal een overzicht geven van de studies die in Nederland gedaan worden en hoe de studies zich verhouden tot andere landen in Europa. Hierbij wordt onder meer gekeken naar het aantal studies in verschillende fases, het aantal deelnemers, veelvoorkomende indicaties en de doorlooptijden van klinisch onderzoek. ‘Met deze informatie kunnen we gericht kijken op welke gebieden Nederland internationaal uitblinkt, en wat we kunnen leren van andere landen’, vult een woordvoerder aan.

Koploper

De hoge bevolkingsdichtheid in combinatie met een goedwerkende infrastructuur van (academische) ziekenhuizen maken dat Nederland een unieke positie heeft op het gebied van klinisch onderzoek. Volgens de gezamenlijke partijen heeft Nederland alles in huis om Europees koploper te worden in klinisch onderzoek,. ‘De inzichten die het onderzoek en benchmark opleveren, kunnen daarbij een belangrijke bijdrage leveren.’
De resultaten van het onderzoek worden in de loop van het jaar verwacht en gepresenteerd.

*uitgeschreven namen van de deelnemende organisaties zijn; Centre for Future Affordable Sustainable Therapy Development (FAST), Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek (CCMO), Dutch Clinical Research Foundation (DCRF), Associatie van Contract Research Organisaties Nederland (ACRON), Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG)