26-02-2019

‘Strengere aanpak nodig voor internetpillen’

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen onderschrijft de bevindingen van de Consumentenbond, die dinsdag een onderzoek publiceerde over op internet bestelde receptgeneesmiddelen. De bond vraagt om meer actie van de minister en de inspectie.

Het is momenteel kinderlijk eenvoudig om zonder doktersrecept zware medicijnen te bestellen, blijkt uit een eigen onderzoek dat de Consumentenbond dinsdag publiceerde.

Twaalf webwinkels

De bond bestelde twintig receptmedicijnen bij twaalf webwinkels. Zestien medicijnen werden bezorgd, vanuit Nederland, Groot-Brittannië, Zwitserland, India en Singapore. Uit analyse van het RIVM bleek dat in bijna alle geleverde medicijnen meer of minder werkzame stof zat dat op de verpakking staat. In bepaalde antibioticumpullen zat bijvoorbeeld 625 milligram, in plaats van de beloofde 500 milligram.

Handhaven

De minister voor Medische Zorg zou actiever moeten waarschuwen voor de gevaren van het eigenhandig bestellen van zware medicijnen, schrijft de Consumentenbond. Verder wil de bond dat de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) strenger gaat handhaven.

‘Ongewenst en gevaarlijk’

In Nederland mogen receptgeneesmiddelen alleen worden verstrekt door een geregistreerde apotheek. Daarvoor is het recept van een arts nodig. Een mystery shopper van de Consumentenbond kreeg na het invullen van een medische vragenlijst een antibioticakuur van een Britse apotheek, op voorschrift van een arts in Roemenië.
‘Dergelijke situaties zijn ongewenst en gevaarlijk’, zegt Carla Vos, hoofd Kennis & Beleid bij de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. ‘Voor de veiligheid van de patiënt is het belangrijk dat de arts de patiënt gezien en onderzocht heeft.’

Reactie vragen

Arno Rutte, Tweede Kamerlid voor de VVD, zei dinsdag op Radio 1 dat het niet eenvoudig is om deze webwinkels wereldwijd aan te pakken, vanwege het grote aantal en de vaak onduidelijke herkomst van deze aanbieders. Rutte zocht wel meteen steun bij de Kamercommissie VWS, waarvan hij deel uitmaakt, om de minister te vragen om een reactie op het onderzoek.

Meedenken

‘Sinds 9 februari houden we ons in Nederland aan de FMD, de Europese richtlijn die vervalste medicijnen bestrijdt via codes op de verpakking’, zegt Vos. ‘Dat is een prima instrument om de import van vervalste medicijnen via het reguliere kanaal te bestrijden, maar daarmee hebben we het probleem van webwinkels nog niet aangepakt, dus dat is de volgende stap. Het is goed als het ministerie, de IGJ, groothandels, apothekers en artsen hierover om de tafel gaan. Wij denken graag mee.’

Bericht Consumentenbond

Check hier de internetaanbieder