08-10-2019

Strijd tegen vervalsingen stap verder

De strijd tegen vervalste medicijnen is weer een stap verder. Apotheken scanden rond 1 oktober circa 740.000 verpakkingen per dag, vanwege de Falsified Medicines Directive (FMD). Dat is een record. Het alertpercentage zakte afgelopen week onder de 3%.

Met twee nieuwe 2D-testcodes zijn de meest voorkomende scanproblemen nu op te sporen. Daardoor daalt het aantal meldingen met ‘loos alarm’ nog steeds. Die scanproblemen worden namelijk in ruim de helft van de gevallen veroorzaakt door scanners die alleen kleine letters kunnen lezen.

Nauwkeuriger
De NMVO – de organisatie die in Nederland verantwoordelijk is voor de uitvoering van de FMD – verwacht dat het aantal loze meldingen nog verder kan dalen, omdat de scanmethodes steeds nauwkeuriger worden. Uiteindelijk resteren dan alleen meldingen voor echte vervalsingen. ‘De NMVO werkt samen met fabrikanten en apotheken aan het verder verminderen van fouten. Voor de apothekers is inmiddels een self assessment tool gebouwd, voor fabrikanten denkt de NMVO aan een ‘walrus warning’-systeem waarbij problemen met een batch snel gesignaleerd en gemeld kunnen worden.’

Toezicht
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) houdt sinds 1 oktober toezicht op de partijen die de FMD moeten uitvoeren, met name apotheken en groothandels. Daarbij concentreert de IGJ zich primair op bedrijven die mogelijk niet of niet geheel voldoen aan de regels.
De FMD is een Europese richtlijn. Sinds 9 februari moet op iedere verpakking van UR-geneesmiddelen een unieke code staan. UR-geneesmiddelen zijn medicijnen die uitsluitend op recept verkrijgbaar zijn. Naar schatting 1% van de geneesmiddelen is vervalst.

Bericht NMVO

Persbericht: ‘Start FMD belangrijke stap in bescherming patiënten’