10-12-2019

Takeda Nederland plaatst retourbox voor restmedicatie

Takeda heeft als eerste geneesmiddelenbedrijf in Nederland een Teva Retourbox in haar hoofdkantoor in Hoofdddorp geplaatst. De retourbox is een initiatief van Teva Nederland en is bedoeld voor de inzameling van restmedicatie en lege doordrukstrips.

‘Op deze manier helpen wij samen met apotheken en consumenten voorkomen dat geneesmiddelenresten in het oppervlaktewater belanden via het riool en het huisafval. Minstens 140.000 kilo aan medicijnresten belandt jaarlijks in het oppervlaktewater’, zegt Aarnoud Overkamp, algemeen directeur Takeda Nederland en voorzitter van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen.

Medicijnresten
De Teva Retourbox is ontwikkeld door Teva Nederland. Alle apotheken in Nederland die medicijnresten en lege doordrukstrips op milieubewuste manier willen inzamelen en laten verwerken kunnen de Teva Retourbox aanvragen. Het initiatief sluit aan bij de Green Deal Duurzame Zorg die zowel Takeda als Teva, samen met andere geneesmiddelenbedrijven en de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, eerder dit jaar ondertekenden.