02-02-2021

#TeamVaccines: een update over COVID-19

#TeamVaccines
Wat zit er precies in de coronavaccins? Ik heb al corona gehad, moet ik me dan toch laten vaccineren? Deze en 22 andere vragen worden beantwoord in een overzicht van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG). Laatste update: dinsdag 2 februari.

In de vragen en antwoorden is ook veel informatie te vinden over werkzaamheid, veiligheid en bijwerkingen. Plus de verschillen tussen de diverse vaccins.

Extra productie

Het coronavaccin van AstraZeneca en de University of Oxford is 29 januari voor Europa goedgekeurd door de EMA. Om tegemoet te komen aan de enorme wereldwijde vraag, schalen geneesmiddelenbedrijven hun productie momenteel zo veel mogelijk op. Er ontstaan ook nieuwe samenwerkingen. Zo gaat Novartis ondersteuning bieden bij de productie van het Pfizer/ BioNTech-vaccin. Daarvoor worden productiefaciliteiten van Novartis in het Zwitserse Stein ingezet. En het Duitse Bayer kondigde maandag aan 160 miljoen extra coronavaccins van Curevac te gaan produceren, om beter aan de vraag te kunnen voldoen. Ook andere farmaceuten maakten de afgelopen weken bekend hun productie maximaal op te schroeven.

#TeamVaccines

Intussen is IFPMA, de wereldwijde brancheorganisatie van geneesmiddelenbedrijven, begonnen met een social media campagne: #TeamVaccines. In diverse uitingen op Facebook, LinkedIn en Twitter komen medewerkers van geneesmiddelenbedrijven aan het woord.
Rita, Katrin en andere medewerkers vertellen in een persoonlijk statement niet alleen hoe intensief er wordt gewerkt aan goede, veilige vaccins, maar óók dat zij die vaccins zelf net zo hard nodig hebben. COVID-19 kan ons immers allemaal raken, zo lang we de pandemie niet met voldoende vaccinaties indammen. Doel van deze berichten is om het vertrouwen in vaccins te vergroten. Liken en delen van deze berichten is gewenst, want alleen samen krijgen we corona onder controle!

Coronavaccins: vragen en antwoorden