25-03-2020

Telegraaf: ‘Milieuregels verhinderen klinisch onderzoek in ons land’

Strenge milieuregels maken Nederland onaantrekkelijk voor het testen van een nieuw coronavaccin, schrijft telegraaf.nl woensdag. Het is niet de eerste keer dat hoogstaand medisch onderzoek aan Nederland voorbij gaat, meldt de krant.

Janssen, het in Nederland gevestigde dochterbedrijf van het Amerikaanse Johnson & Johnson, gaat haar in Leiden ontwikkelde coronavaccin waarschijnlijk testen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. ‘Snelheid is, zoals iedereen begrijpt, cruciaal’, zegt Eliane Lauwers, woordvoerder van Janssen. ‘We kiezen voor de route die ons het snelst data oplevert over het gebruik van dit vaccin bij mensen.’
Eerder deze week liet Janssen al weten dat er diverse redenen zijn om uit te wijken. De opgebouwde samenwerking met zorgpartners en autoriteiten in die landen is een belangrijke reden. Een andere reden heeft te maken met de procedures in Nederland.

Bureaucratisch
‘Nederland legt de milieuregels voor moderne medische behandelingen, zoals gentherapie en geavanceerde vaccins, bureaucratischer uit dan andere Europese landen’, zegt Anton van Tuyl, woordvoerder van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG), in het Telegraaf-artikel. ‘Daarom duurt het in ons land wel een jaar om te kunnen starten met klinisch onderzoek, terwijl dat in veel andere landen binnen een paar maanden kan.’
Als klinisch onderzoek van Nederlandse bedrijven niet in ons land plaats vindt, is dat slecht voor het kennisniveau van onze artsen en slecht voor het investeringsklimaat in Nederlandse geneesmiddelenbedrijven. Bovendien betekent dit dat de Nederlandse patiënt niet kan deelnemen aan klinisch onderzoek. Zo raakt Nederland achterop.

Voorbeelden
Het is niet de eerste keer dat er hoogstaand medisch onderzoek vertrekt uit Nederland door onze strenge milieuregels. De Telegraaf noemt enkele voorbeelden. Zo verplaatste Orca Therapeutics afgelopen zomer een test met gentherapie tegen prostaatkanker van Nijmegen naar Canada. Uniqure, een koploper bij gentherapie, verhuisde activiteiten van Amsterdam naar de Verenigde Staten. En Amgen, in Nederland gevestigd in Breda, liet klinisch onderzoek naar een melanoombehandeling uitvoeren in het Verenigd Koninkrijk, omdat het daar veel sneller kon.

Doorbraak nodig

De VIG pleit al langere tijd bij het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat voor versnelling van de procedures. Met name omdat het milieurisico bij veel gentherapieën en dergelijke uiterst beperkt is. Van Tuyl in de Telegraaf: ‘Het zou goed zijn als er op dit punt eindelijk een doorbraak komt. Niet alleen bij moderne vaccins, maar bij allerlei medische technologieën. Waar wachten we nog op?’

Telegraaf-artikel, online versie en pdf