13-07-2021

Terugroepactie sartanen bewijst dat veiligheidssysteem werkt

Pillen in doordrukstrip
De terugroepactie van medicijnen tegen hoge bloeddruk en hartfalen (sartanen) door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) bewijst dat de veiligheidscontroles op medicijnen werken.

De IGJ en het CBG gingen tot de terugroepactie over nadat de Europese medicijn kwaliteitsbewaker EDQM een onzuiverheid had vastgesteld in een van de grondstoffen voor sartanen. De grondstof AZBT voldeed niet aan de zeer strenge Europese kwaliteitsnormen. Hoewel er geen direct risico is voor patiënten, moeten tien fabrikanten hun medicatie in Nederland uit voorzorg terugroepen.

Kwaliteitsbewaking
Volgens Peter Bertens van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) blijkt uit de terugroepactie dat de kwaliteitsbewaking werkt: ‘De EMA heeft de sartanen al een paar jaar op het vizier. Twee jaar geleden werd de veelal Chinese en Indiase grondstoffenleveranciers al opgedragen hun processen te verbeteren zodat vervuilingen niet meer konden voorkomen. Deze actie laat zien dat de kwaliteitsborging in Europa op een hoog niveau is.’

Veel gebruikt
Sartanen zijn een veel gebruikte groep geneesmiddelen tegen hoge bloeddruk en hartfalen. Ruim 900.000 Nederlanders krijgen de middelen voorgeschreven.

Informatie voor patiënten
Patiënten die losartan, valsartan of irbesartan gebruiken die niet voldoen, kunnen hun medicijnen zonder kosten omruilen bij hun apotheek. Apothekers nemen hierover contact op met gebruikers. Gebruikers kunnen ook zelf controleren of ze een medicijn in huis hebben dat moet worden omgeruild. Zij kunnen het nummer op de medicijnverpakking controleren uit deze lijst.

Persbericht CBG ‘Terugroepactie aantal bloeddrukmedcijnen losartan, valsartan en irbesartan’